Je bekijkt een artikel van

Boekrecensie: AI in Marketing

De ondertitel “Gids voor de marketingprofessional van de toekomst” slaat de spijker op zijn kop.

26 juli 2023, 14:30 1442 x gelezen

Hoe kan het ook anders, dan dat een boek over AI in Marketing mede geschreven is door AI. Het ziet ernaar uit dat deze technische ontwikkeling een serieuze betekenis zal gaan krijgen binnen ons marketingvak. Het boek geeft de marketingprofessional aan wat kunstmatige intelligentie(AI) in zijn mars heeft. Wat er nu al gebruikt wordt en welke mogelijkheden er nog aan zitten te komen. De uitleg is ook voor de niet technicus goed te begrijpen en je ziet de toepassingen van die mogelijkheden voor je ontstaan.

Boekrecensie: AI in Marketing

Auteur: Charida Dorder

ISBN: 9789089656681

Uitgever:  Van Duuren Management

Trefwoorden: AI, Kunstmatige Intelligentie

Recensent: Eric van Arendonk , Register Marketeer

Ik was tijdens het lezen wel even de draad kwijt, toen het wat technischer werd. Gelukkig is dat onderdeel van het boek beperkt.

AI in Marketing bevat diverse modellen die de ontwikkeling van AI inzichtelijk maken, zoals de tijdlijn van toekomstige impact. Dit model geeft in een tijdlijn tot 2030 de ontwikkeling weer van text, code, images en video/3d/gaming. Natuurlijk kun je een vraagteken zetten bij de jaartallen. Ik zou daar niet teveel energie in steken maar aandacht besteden aan de verwachte ontwikkeling.

Absoluut bruikbaar is de Customer Journey waarin per fase de AI technieken zijn geplaatst. Dit maakt het heel concreet. Natuurlijk is een gedeelte van de techniek weggelegd voor de grote organisaties die enorme investeringen kunnen aanwenden. Zie momenteel ook de strijd tussen de giganten als Google en Meta om de technieken.

Ontwikkelingen goed volgen

Het boek geeft goed weer wat we kunnen verwachten van deze techniek. Dat deze invloed zal hebben op ons vakgebied is wel duidelijk. Het boek leent er dan ook voor om na het lezen nog eens terug te pakken en gedeelten te herlezen. Grenzen aan de mogelijkheden lijken er niet te zijn en de ontwikkelingen gaan heel hard. Naast het lezen van dit boek adviseer ik iedere marketeer om de verdere ontwikkeling van AI te volgen. AI zal het onze banen binnen marketing niet overnemen maar degene die er geen gebruik van gaat maken, zal wel in het uitvoeren van zijn baan achterop raken.

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!