BMW brengt Freude Forever

Duitse autobouwer begint geheel vers printwerkstuk. Om zijn attitude over te dragen

26 september 2022, 11:00 2075 x gelezen

Op de Marketingfacts-redactie ontvangen we nieuwsbrieven van een stuk of vijfentwintig, dertig vakmedia die we scannend doorlezen en waaruit we af en toe een opvallend nieuwsbericht trekken. Krijgen we ook weleens kritiek op maar als het op Marketingweek, WARC, HBR of Chief Martec staat en we denken écht dat het de gemiddelde Nederlandse marketing-eindbaas boeit, plukken we het daar weg en plakken het hier neer.

Een nieuwsbrief die je eigenlijk aan dat rijtje zou mogen toevoegen is die van Werben und Verkaufen. Sowieso een prettig compromisloze naam van een vlugschrift over werven en verkopen. Kom je er zelf niet lekker uit, kun je die site op vertalen zetten, maar eigenlijk is het goed te doen ‘auf Deutsch’ en zo nu en dan schuift er een interview of bericht voorbij waarvan we het toch de moeite waard vinden om het mee te nemen. En met een idee: Allereerst lijkt de Duitse economie – en maatschappij – nogal op de Nederlandse, het is met afstand de belangrijkste economische partner in internationaal verband en af en toe komt er een merk voorbij dat je niet zo snel in de Nederlandse vakmedia ziet opduiken.

Zo gaf Jens Thiemer, de merkbaas van BMW deze week een interview over zijn sponsored magazine: ‘Print zorgt voor een opvallende aanwezigheid’. En voor de goede orde: het betreft een nieuw blaadje. BMW’s versgedrukte tijdschrift heet ‘Freude Forever’ en wordt gelanceerd op 21 september – vier jaar nadat het ‘BMW Magazin’ stopzette en de BMW.com-site ervoor optuigde. Die bracht dan toch weer niet helemaal wat BMW wil. Niet dat de site wordt opgedoekt – er komt een multimediaal platform voor terug – maar dat dus inclusief een nieuwe printtitel. En waar het oude blaadje volgens Thiemer toch vooral de neiging had van binnen naar buiten te denken, met ijzerenregelmaat verscheen en ‘autocentrische’ inhoud gaat Freude het over een andere boeg gooien: uitzonderlijk kwaliteitsniveau, onregelmatig en ‘we komen er alleen uit als we maatschappelijk relevante zaken behandelen en daar ook iets over te zeggen hebben’, zegt Thiemer. ‘Bedrijven bevinden zich momenteel in een zeer volatiele omgeving, zowel economisch als politiek, met veel sociale raakpunten’. Met Freude Forever wil BMW te midden van al die reuring een ‘attitude’ overdragen en een soort vast punt aanbieden dat mensen oriëntatie en inspiratie kan bieden.

Lees vooral zelf terug. Grappig: Bij de aankondiging werd een oplage gecommuniceerd van 150.000 en een schapprijs van een tientje. Dus wil zo’n W&V-journalist weten waar dat op slaat. Zo’n ouderwetse indianentruc om de lezer het idee te geven dat er iets van ‘waarde’ op de mat is gevallen in plaats van een uitgeschreven folder? Ja beetje wel, het is niet alleen voor de Top-Kunden in elkaar gesleuteld. Thiemer: ‘Er zijn drie distributiekanalen. Enerzijds maken we Freude Forever toegankelijk voor bepaalde doelgroepen door strategische samenwerking aan te gaan, bijvoorbeeld met luchthavenlounges en hotels. We leveren ook aan kiosken met hoge kwaliteitsnormen. En we sturen we het ad hoc naar specifieke klantgroepen. Dat zijn niet alleen topklanten die onze duurste  producten kopen, maar ook veel mensen die nieuwsgierig zijn naar BMW en onze instelling.’

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!