Blogview: Volkskrantblog

7 november 2005, 19:06

VolkskrantblogRegelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.

Deze week aandacht voor de mensen achter een aantal Nederlandse weblognetwerken. Vandaag een interview met Geert-Jan Bogaerts, chef internetredactie van de Volkskrant en een van de drijvende krachten achter de Volkskrantblog.

Wanneer zijn jullie begonnen met de Volkskrantblog?

Het eerste idee ontstond vorig jaar november toen ik op een congres in de VS (van de ONA, de Online News Association) was. We zijn begonnen met de bouw in april. Testen vanaf juli, in september zijn we live gegaan.

Hoe zijn jullie op het idee van een weblognetwerk gekomen?

Twee factoren: we waren tevreden met de multimediale ontwikkeling van onze site, maar veel minder met de interactieve kant ervan. We vonden dat we onze bezoekers te weinig de gelegenheid gaven om hun zegje te doen. Tweede reden: de versterking van de band tussen de Volkskrant en haar lezers/sitebezoekers. Die laat te wensen over, zoals dat bij bijna elke traditionele uitgeverij een probleem is. Daarbij trok ook het idee mij wel aan van een brede gemeenschap van webloggers die in ieder geval hun keuze voor de Volkskrant (ten positieve of ten negatieve) gemeen hebben. Wellicht is er met zo’n gemeenschap ook later nog wat te doen.

Wat is jullie doelstelling met de Volkskrantblog?

Een groot experiment om te zien of weblogs een instrument zijn om de kloof tussen journalisten en hun lezers te overbruggen. En om te zien of de krant en het merk schade zouden lijden door de open instelling van die weblogs, dan wel er profijt van zou trekken.

Wat heeft het jullie tot nu toe opgeleverd?

Veel werk! Toch ook wel een hoop lol. Een paar zorgen. Een enkele querulant. Mooie postings. Een beetje geld (maar omgerekend naar het aantal uren een bedrag waarvoor je niemand aan het werk zou durven/kunnen zetten). Twee rubrieken in de papieren krant.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?

1. De kwaliteit van de bijdragen

2. De relatie tussen weblog, internetsite en papieren krant

3. Het moet technisch kloppen

Waar staat Volkskrantblog over een jaar?

Dan moet het zich technisch en inhoudelijk wel duidelijk verder hebben ontwikkeld dan nu. Er moet nieuwe functionaliteit worden ingebouwd. Het waarderingssysteem draait vermoedelijk beter naarmate er meer bezoek komt. En dus moeten we meer bezoek krijgen (we zitten nu op plm een miljoen pageviews per maand).

Geert-Jan heel veel succes met de Volkskrantblog. En alhoewel ik de laatste tijd wat minder aktief ben op de Volkskrantblog, volg ik jullie experiment met meer dan gemiddelde belangstelling!

Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!