Blogview: Delta lloyd
Evenals weblogs staat RSS al een tijdje bekend als veelbelovend nieuw marketing-instrument. Toch lijkt het gebruik van RSS de massa nog niet te hebben bereikt en wachten de RSS-aanhangers met belangstelling op de integratie van RSS in de Microsoft-producten. In navolging van de eerdere reeks blogviews, heb ik een aantal pioniers op het gebied van RSS gevraagd te reageren op een aantal vragen.
Vandaag de antwoorden van Mark de Kock van Delta Lloyd, een van de pioniers op het gebied van RSS in de financiele wereld.
Wanneer zijn jullie begonnen met het aanbieden van RSS-producten/diensten?
Delta lloyd heeft eind 2005 gedurende 2 mnd via een RSS feed van een MKB georienteerde partij geadverteerd.
Daarnaast bekijken we de mogelijkheden om binnen deltalloyd.nl RSS op te nemen. Delta Lloyd heeft als ambitie om voor het MKB in Nederland te fungeren als kennisbron voor verzekeringen en RSS kan hierin goede ondersteuning bieden. Tot slot kan het onze vindbaarheid op internet vergroten door een snellere indexering van bijvoorbeeld Google.
Zijn er al concrete projecten of zijn het vooral pilots?
Het gaat hier vooral om een pilot. Delta Lloyd is van mening dat ge?ntegreerde marketing de juiste manier is om in contact te komen met de juiste doelgroepen. Daarbij is innovatie van mediakanalen niet het belangrijkste doel maar wordt er wel gekeken naar nieuwe mogelijkheden en de effectiviteit van dergelijke ontwikkelingen.
Wat zijn de belangrijkste drempels bij (potentiele) klanten?
Op dit moment is er nog geen duidelijke link naar potenti?le klanten. We zien wel veel mogelijkheden voor de overdracht van een marketingboodschap en wellicht in de toekomst het afsluiten van een verzekering. De potentie hiervan kan sterk afhankelijk zijn van het productaanbod. Juist daarom hebben we een pilotproject gestart. Deze willen we in de campagnes van het komende jaar verder ontwikkelen. Waarschijnlijk wordt het verschil in potentie pas duidelijk nadat RSS meer is gestandaardiseerd bij de consument.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren van RSS?
Content wordt door de consument opgevraagd(pull marketing). Als de RSS feed de mogelijkheid biedt om te adverteren op een wijze die niet stoort bij het lezen van de opgevraagde content, kan dit de ontwikkeling van RSS ondersteunen en mogelijk versnellen.
Wat verwacht je van RSS in 2006?
Adverteerders onderzoeken de mogelijkheden, Bij adoptie van Microsoft Outlook 12 eind 2006 zal RSS een grotere vlucht kunnen nemen.
RSS gaat de lezer kwalificeren en op behoeften bedienen (denk aan TiVo/profielen/MSFT passport).
Waar staan jullie over een jaar?
RSS zal nog niet volledig worden ge?ntegreerd in ons marketing beleid. Het zal echter wel in meer of mindere mate onderdeel zijn van de marketingmix. Daarnaast volgen we de verdere marketingmogelijkheden op de voet.
Suggesties voor deze reeks van RSS-producten en diensten zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.
Interessant om te zien dat er toch ook al adverteerders aktief bezig zijn met RSS. Kun je wellicht al iets over de eerste resultaten zeggen Mark (of Marco)?
Iemand enig idee of er al meer Nederlandse adverteerders aktief zijn met RSS?
@Peter: ja er zijn zeker meer partijen bezig met adverteren in rss. Bij VNU (oa uitgever van Emerce en Intermediair) is het mogelijk om te adverteren in verschillende rss feeds. Het is nog kinderschoenen werk dus alles gaat nog op aanvraag…
Adverteerders die ik in mijn rss reader voorbij heb zien komen
*Vodafone
*Delta lloyd
*Getronics
Tradetracker biedt trouwens ook een rss mogelijkheid aan.