Regelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.
Deze week aandacht voor de mensen achter een aantal Nederlandse weblognetwerken. Vandaag een interview met Ben en Ayalon Blog (ja hun achternaam is echt Blog), de iniatiefnemers van het blognetwerk Blog.nl.
Wanneer zijn jullie begonnen met blog.nl?
5 jaar geleden hebben we www.blog.nl vastgelegd, omdat onze achternaam blog is. Begin dit jaar hebben we marktonderzoek gedaan en gesproken met een aantal marketing-/communicatie bureaus en met blogspecialisten, als Marco Derksen en Frans Janssen. Vanaf april 2005 hebben we gewerkt aan een businessplan. Op 28 juni 2005 is www.blog.nl gelanceerd. Toevallig is onze achternaam Blog. Niet toevallig is, dat wij ingredi?nten combineren op de terreinen van IT, Marketing, Logistiek, Management en Ondernemerschap.
Hoe zijn jullie op het idee van een weblognetwerk gekomen?
Er bleek nog geen netwerk te bestaan van themablogs en zeker niet van professionele themablogs. Wij hebben vanaf het begin gekozen voor professionele redacteuren, die tegen betaling over “hun” thema schrijven. Uiteraard moeten zij een passie hebben voor dat thema, maar dat is impliciet, anders hadden ze niet voor het vak van redacteur en voor dit thema gekozen. Wij gaan dus voor kwaliteit en passie. Tevens biedt de naam www.blog.nl een groot voordeel voor het opzetten en inrichten van een blognetwerk.
Wat is de doelstelling met blog.nl?
Doel van www.blog.nl was en is om als uitgeverij kwalitatieve blogs te maken over diverse thema?s met professionele redacteuren. Daarnaast bieden wij bedrijven en organisaties faciliteiten om zelf een blog te beginnen. Zij kunnen gebruik maken van door ons ontwikkelde software (gebaseerd op Lifetype, voorheen plog) en van andere specifieke applicaties. En zij kunnen beschikken over een unieke blognaam, te weten abc.blog.nl. Particulieren kunnen bij www.blog2blog.nl hun eigen blog beginnen.
Wat heeft het tot nu toe opgeleverd?
De afgelopen maanden zijn 8 themablogs live gegaan, over Amstelveen, di?ten (voeding), familiezaken, jongeren, voetbal, vrouw, wielrennen en zappen (televisie). We hebben, veel eerder dan verwacht, de grens van 100.000 unieke bezoekers per maand gepasseerd en de blogs trekken veel reacties van de bloglezers. Er ontstaan hele discussies over de meest uiteenlopende onderwerpen. Hier nemen soms ook bedrijven aan deel; zo heeft LA Gear gereageerd op een spontane discussie over een bepaald type schoen op de jongerenblog.
Tot nu toe is vooral ge?nvesteerd in hardware, software, look & feel van de blogs en in de fee van de redacteuren. Inkomsten genereren we van banners op de themablogs en sinds kort ook via advertorials. Zo hebben er op www.vrouw.blog.nl eind oktober twee advertorials van Dove gestaan.
Wat zijn volgens jullie de belangrijkste succesfactoren?
Belangrijkste succesfactor is de kwaliteit van de content. Wij besteden dan ook veel tijd aan de screening en coaching van de redacteuren. Ook organiseren we ieder kwartaal redactiebijeenkomsten, die zeer inspirerend en motiverend zijn.
Verder is van groot belang, dat de look & feel van de blogs er goed uit ziet en dat we op het web traceerbaar zijn. Wij zijn dan ook blij, dat we nu al een pagerank van 4 tot 6 scoren. Ook zien we dagelijks een groei in het aantal RSS readers.
Andere succesfactoren zijn pioniersgeest, enthousiasme, commerci?le en technische vaardigheden en investeringsruimte.
Waar staat blog.nl over een jaar?
Blog.nl zal in de komende maanden gestaag uitgroeien naar enige tientallen kwalitatieve themablogs. Ook met en voor bedrijven en organisaties zullen we blogs neergezet hebben. Binnenkort start onder blog.nl de eerste blog, die met een externe organisatie is ontwikkeld.
Daarnaast zullen nieuwe technieken, zoals Podcasts, een plaats op de blogs hebben gekregen. Alle uitbreidingen melden we op onze eigen businessblog blogonline.blog.nl.
Ben en Ayalon, heel veel succes met blog.nl en net als bij de andere blognetwerken, volg ik jullie uiteraard op de voet!
Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) of plaats hieronder een reactie.