“Blog Overkill kan averechts werken”

29 januari 2005, 23:17

Een interessante column op Slate onder de titel “Blog Overkill – The danger of hyping a good thing into the ground”. Slate editor Jack Shafer stelt dat de mensen die meegaan in de triomfantelijke sfeer rondom weblogs, zichzelf en het medium overschatten.

Hij trekt een parallel met de introductie van de eerste consumenten-videocamera. Bij de introductie daarvan werd beweerd dat de gevestigde media omver geworpen zou worden en dat burgers op een gedecentraliseerde manier zelf de waarheid zouden vastleggen en verspreiden. Nieuwszenders als CBS, ABC, alsmede heel Hollywood zouden wel in kunnen pakken. De praktijk wees anders uit, en volgens Shafer zal het met weblogs niet veel anders gaan.

Vooral de stelling dat het de gevestigde journalistiek de boot gemist zou hebben en het medium internet niet zou begrijpen, weerspreekt hij. Dat podcasts de radionetwerken zullen ondermijnen en dat kranten op grote schaal hun voorbeeld zouden moeten nemen aan “open journalism”, is zijns inziens valse hosanna:

The premature triumphalism of some bloggers indicates that they haven’t paid attention to how Webified journalists have become. They also ignore media history. New media technologies almost never replace old media technologies, they merely force old technologies to adapt and find new ways to connect with their audiences.

Ook Shafer onderkent de kracht en het potentieel van weblogs, maar waarschuwt voor een te vroeg juichen:

The danger of fetishizing a new technology (the Porta-Pak) or a new media wrinkle (the blog) is obvious: In the rush to define the new new thing and celebrate its wonders, the human tendency to oversell kicks in.

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

2 Reacties

    Eloise

    Tja, dat is ook een mogelijkheid, mensen te serieus nemen die zichzelf te serieus nemen.


    29 januari 2005 om 23:52
    media

    Goed artikel dat webloggers (als ze het artikel al lezen) weer met beide benen op de grond zet. Men zal kritisch moeten blijven op de artikelen over weblogs, zaken moeten relativeren en de kracht van weblogs vooral niet overschatten (maar ook niet onderschatten). Dank voor de link Anders, was goed om te lezen!


    30 januari 2005 om 07:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!