Eten bestellen op Facebook: concurrentie voor Thuisbezorgd?

23 mei 2017, 11:00

Facebook is het nu stilletjes aan het testen in Amerika, maar het ziet er naar uit dat we binnenkort onze pizza, patat en sushi via Facebook kunnen bestellen. Zou dit een uitkomst zijn voor restaurants om onder de hoge affiliate fee van Thuisbezorgd uit te komen?

Facebook heeft de ambitie om zoveel mogelijk aspecten van het dagelijks leven mogelijk te maken in de app. Zo krijgen bedrijfspagina’s binnenkort een apart tabblad speciaal voor vacatures en kan er geld overgemaakt worden in Messenger. Nu is het online eten bestellen aan de beurt.

Apart tabblad en betalen in Facebook

Een oplettende Facebooker merkte van de week op dat er een nieuw tabblad is bijgekomen: ‘Order Food’. Zodra je daarop klikt, geeft Facebook alle restaurants die eten bezorgen weer bij jou in de buurt. De restaurants moeten wel aangesloten zijn bij de Amerikaanse bestelsites Delivery.com of Slice.

Eten Bestellen Facebook Tabblad Desktop

Tabblad ‘Order Food’

Eten Bestellen Facebook Mobiel Tabblad

Tabblad ‘Order Food’

Wanneer je een restaurant hebt gekozen, kan je het hele menu zien en hetgeen je wilt eten aan je winkelmandje toevoegen. Het betalen gebeurt binnen Facebook, maar loopt via een extensie van Delivery.com of Slice.

De oplettende Facebooker Jose Gutierrez bestelde een pizza via Facebook. Screenshots hiervan zijn te vinden in zijn tweet die hierboven staat weergegeven. Hierin valt op dat bij elk restaurant staat aangegeven wat voor een restaurant het is; Italiaans, Amerikaans, enzovoort. En hoe het restaurant is beoordeeld door anderen door middel van sterren.

Daarnaast is het hele menu in te zien en heb je de mogelijkheid het eten op te halen of te laten bezorgen. Na de betaling krijg je een bevestigingsmail en vertelt Facebook je hoe laat je pizza wordt bezorgd.

Eten Bestellen Facebook Bevestiging

Laatste scherm in het bestelproces.

Voor wie is eten bestellen via Facebook gunstig?

Voor restaurants die Thuisbezorgd willen ontwijken zou dit gunstig kunnen zijn. Recent is namelijk gebleken dat restaurants de monopoliepositie van Thuisbezorgd.nl zat zijn en daarom meer kenbaar gaan maken dat het eten ook direct bij het restaurant te bestellen is. Dit scheelt hen natuurlijk per bestelling een percentage.

Wanneer een restaurant namelijk samenwerkt met Thuisbezorgd.nl, moeten zij 12 procent van hun omzet via het platform afstaan aan Thuisbezorgd.nl. Daarnaast mogen de restaurants geen lagere prijzen hanteren op hun eigen website dan de prijs op Thuisbezorgd.nl. Hierdoor valt er niet te concurreren met Thuisbezorgd.nl. Het platform is nou eenmaal populair en wordt super veel gebruikt. Wanneer een restaurant niet bij Thuisbezorgd.nl is aangesloten, denken gebruikers direct dat het restaurant niet bezorgt en wordt er bij een ander restaurant besteld. Hierdoor worden restaurants min of meer gedwongen zich toch bij Thuisbezorgd.nl aan te sluiten en een deel van hun omzet in te leveren.

Toch vermoed ik dat Thuisbezorgd.nl het bestellen via Facebook juist zal gaan faciliteren. Mocht deze test slagen en het wordt populair, dan zal het namelijk betekenen dat de restaurants en Thuisbezorgd.nl nog meer verkoopkanalen en bereik hebben. Dit kan het aantal bestellingen natuurlijk stimuleren.

Mocht Thuisbezorgd.nl bestellen via Facebook niet faciliteren, denk ik dat Facebook een eventueel gevecht met Thuisbezorgd.nl niet snel zal winnen. Thuisbezorgd is onderdeel van ons systeem. Andere bestelplatformen zoals Hungry en Foodora breken ook niet echt door.

Wat denk jij? Is dit een kans voor Thuisbezorgd.nl om meer terrein te winnen? Of juist niet?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

6 Reacties

    ChaneLLodik

    Ik denk dat Facebook de nieuwe Blokker aan het worden is. Te veel keuze. Ik wil niet alles via Facebook doen.

    Daarentegen, in Azië is het best gebruikelijk om alles via één overkoepelende app te doen.


    23 mei 2017 om 12:42
    alicekaal

    Hey Chanel,

    Ben ik het met je eens; alle opties die er de laatste paar jaar zijn bijgekomen, gebruik ik niet. Daar zal eten bestellen er vast 1 van worden.

    WeChat is inderdaad de koning van alles op 1 platform. Misschien ligt het aan de cultuur dat het daar wel gewaardeerd wordt? 😉


    23 mei 2017 om 13:04
    John Verbruggen

    Alice je schrijft: “De restaurants moeten wel aangesloten zijn bij de Amerikaanse bestelsites Delivery.com of Slice.” Enig idee wat hun fees zijn? Dan zou ik pas echt een indruk krijgen of dit een serieuze bedreiging is voor Thuisbezorgd.nl. Want dat deze sites allesbehalve gratis zijn lijkt me wel duidelijk en ook Facebook zal een graantje mee willen pikken.


    23 mei 2017 om 17:49
    alicekaal

    Hey John,

    Hoe hoog de fee is voor Delivery.com of Slice heb ik geen inzicht in, maar ik verwacht van dezelfde hoogte als Thuisbezorgd.nl. Ook ben ik er niet zeker van dat Facebook hier (groot) geld voor gaat vangen. Misschien ook een kleine bijdrage vanuit degene die het faciliteert, maar ik denk eerder dat zij dit doen om ‘weer eens wat nieuws op de tafel te brengen’. Facebook ziet natuurlijk ook dat een gros van de doelgroep naar andere platformen verdwijnt en wil ook graag vernieuwend zijn. Kijk maar naar de jacht op Snapchat.


    24 mei 2017 om 06:55
    Tjerk Triep

    Uber-eats heeft in mijn ogen meer potentie aangezien zij ook maaltijden van restaurants rond brengen. Vooralsnog in Nederland alleen in Amsterdam, maar de rest van NL zal snel volgen. Die partij kan wellicht ook een samenwerking aangaan met Facebook.


    19 juni 2017 om 07:09
    alicekaal

    Hey Tjerk,

    Zelf ben ik niet bekend met Uber-eats (ik woon immers in het meest Oostelijke puntje van Nederland 😛 ). Ben erg benieuwd of deze functie er komt en wie de samenwerking aan gaat met Facebook!

    Only time will tell 😉


    19 juni 2017 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief