Bannercampagnes werken beter voor B2B dan voor B2C

20 februari 2004, 07:27

Het gebruik van banners blijkt geschikter voor het bereiken van bedrijven (B2B) dan van consumenten (B2C). Uit onderzoek gepubliceerd in JAR blijkt dat er minder vaak wordt doorgeklikt op de banners die voor consumenten zijn bestemd. Wat betreft het gebruik van kleur in de banners is er geen onderscheid: Voor zowel B2B als B2C dienen extreem felle of vale kleuren te worden vermeden. Een gemiddelde kleurstelling heeft de voorkeur van beide doelgroepen.

Verschil is er wel met betrekking tot het gebruik van animatie en emotie in de banners. Consumenten klikken dan vaker door, terwijl bedrijven juist afhaken. Opvallend genoeg leidt de aanwezigheid van lokkertjes en interactiviteit in een banner juist tot minder doorklikken. Vooral bedrijven zijn hiervan niet gecharmeerd, maar ook consumenten klikken dan minder vaak op de banner.

Bron:

Journal of Advertising Research nr. 4, p. 410, 8,2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!