Apple’s successen en mislukkingen in ‘De onsterfelijke onderneming’
Boekrecensie
Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘De onsterfelijke onderneming’ van Fons van Dyck.
Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Overleven in disruptieve tijden, luidt de ondertitel van ‘De onsterfelijke onderneming’. Auteur Fons van Dyck neemt hiervoor de geschiedenis van Apple als voorbeeld. Apple’s successen en mislukkingen lopen als een rode draad door het boek. Het model dat de auteur gebruikt is het AGIL Paradigma. Voor mij is het nieuw, maar het bestaat al tientallen jaren en ik moet zeggen: het was een aangename kennismaking.
Het AGIL-schema is een veranderingstheorie van Talcott Parsons waarmee het effect van gewijzigde omgevingsinvloeden op maatschappelijke veranderingen beschreven kan worden. Het geeft vier functies van een organisatie weer, waarmee de organisatie in staat zou moeten zijn veranderende omstandigheden het hoofd te bieden. AGIL staat voor: Adaptation, voor het vermogen om je organisatie aan te kunnen passen; Goal attainment, over of je in staat bent om eenduidige doelen te stellen, daarop te blijven focussen en behalen; en Integration, of in goed Nederlands: integreren. Gevolgd door Latent pattern maintenance, oftewel het bewaken van de langetermijnconsistentie.
“Disruptieve veranderingen kunnen je ondergang betekenen, maar kunnen ook zorgen dat je sterker uit de strijd komt”
De geschiedenis van Apple, als hoofdcase van het boek, wordt geanalyseerd volgens het schema. Let wel: het is geen boek over Apple, maar over de veranderingen en hoe men daarmee omgegaan is. Over wat we kunnen leren, uitgelegd aan de hand van het AGIL-schema. Ook andere organisaties worden als voorbeeld gebruikt.
Fons van Dyck schreef een leerzaam boek over veranderingen voor organisaties en geeft daarnaast aan hoe je je onderscheidend vermogen verder kunt versterken. Disruptieve veranderingen zijn heftig. Ze kunnen je ondergang betekenen, maar ook de mogelijkheid bieden om sterker uit de strijd te komen. De Apple-case laat beide kanten zien: tot tweemaal toe aan de rand van een faillissement gestaan, en daarna ongekende successen weten te boeken.
Een vlot geschreven boek. De combinatie van de theorie en de praktijk werken verhelderend over hoe je als organisatie grote maatschappelijke veranderingen kunt weerstaan.
De onsterfelijke onderneming
Auteur: Fons van Dyck
ISBN: 9789401455930
Uitgever: Lannoo campus
Druk: Eerste druk 2019
Trefwoorden: veranderingen, change, disruptie, maatschappelijk
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl