Apple snelst groeiend merk wereldwijd

15 juni 2005, 16:29

Forbes en Vivaldi hebben een onderzoek gepubliceerd naar de in de afgelopen vier jaar hardst groeiende merken. De top 5: Apple (1), BlackBerry (2) Google (3), Amazon (4) en Yahoo (5).

Opvallend weetje van de nummer 8 Starbucks, is dat er in 2004 dagelijks gemiddeld vier filialen werden geopend.

Bijzonder is het ontbreken van de traditionele merken in de top 20, zoals Coca Cola en Mc Donalds. Vooral de grote aanwezigheid van internetbedrijven in de top 10 is uniek te noemen.

De extreme nadruk op merkbeleving van Red Bull heeft zelfs geleid tot een zevende plaats, de merkwaarde groeide met 31% in de afgelopen 4 jaar.

Kijk voor de hele top 20 en hun grootste ‘klappers’ (zoals het uitbrengen van The Incredibles door Pixar) op Forbes.

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Remi

    Ik vind Harley-Davidson best een traditioneel bedrijf.. en die staan gewoon bij de top 20 snelst groeiende bedrijven ?!


    15 juni 2005 om 16:48
    Stephan Fellinger

    Als Blackberry op 2 staat heb ik wel mijn twijfels over snelst groeiende ter wereld, dan denk ik toch meer aan snelst groeiende van de VS. Overigens nog een weetje over Starbucks, ze verwachten over een paar jaren meer filialen in China te hebben dan in de VS!


    15 juni 2005 om 18:38
    media

    Vind het nog steeds een geweldig concept dat Starbucks. Begrijp ook niet dat het in Nederland niet is doorgedrongen. Bij mij om de hoek mogen ze er wat mij betreft morgen een openen!

    Vwb China, ik denk dat binnen afzienbare tijd de meeste bedrijven in China groter zijn dan in hun moederland 😉


    15 juni 2005 om 19:02
    D&G

    Nou als je een kopje koffie gaat drinken bij de Starbucks ben je eerst een half uur bezig door alle keuzes heen te gaan en eindelijk je bestelling te plaatsen. rechtomgeroerde of linksomgeroerde melk, vet vrij of soja etc….

    Beetje jammer vind ik daarnaast dat waar je ook een Starbucks binnen loopt dat het allemaal hetzelfde is. culturele invulling is zeer gelimiteerd.

    Maar als je daar eenmaal doorheen bent, is de koffie idd wel erg lekker 🙂

    Dus laat ze maar doorgroeien


    16 juni 2005 om 05:49
    Martijn van Duivenboden

    Toch interessant waarom Nokia hier nog niet instaat. Zij profileren zichzelf zo goed.


    16 juni 2005 om 08:50
    Bas

    Gisteren op een conferentie genaamd “De Creatieve Revolutie” nog over Apple gehad. Frans Nauta maakte daar de opmerking dat Apple met zijn designed in Californië een brand apart aan het opzetten is.

    Want het gaat hier om merken he, niet om bedrijven. Nokie groeit als merk helemaal niet meer, neemt zelfs eerder af lijkt me. Apple is een echte merk machine aan het worden.


    16 juni 2005 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!