Alcopops enorme groeimarkt

Alcopops enorme groeimarkt

De Europese markt van de ?alcopops? (alcoholische mixdrankjes zoals Bacardi Breezer en Smirnoff Ice) is in de afgelopen vijf jaar met jaarlijks 21% gegroeid.

De Britten zijn de grootste alcopopdrinkers, blijkt uit onderzoek van Datamonitor.

In 2002 bereikte de alcopopsmarkt een waarde van 4,9 miljard dollar; in 1997 was dat 1,8 miljard ? dat is een jaarlijkse groei van 21%. De grootste verandering van de afgelopen jaren zit hem volgens Datamonitor in innovatieve marketing, waardoor de mixdrankjes trendy zijn geworden. De Britse alcopopsmarkt is met een waarde van 2,9 miljard dollar de grootste in Europa. Zij zijn daarmee verantwoordelijk voor 60% van de Europese opbrengsten. Daarna volgen de Duitsers. In Zuid-Europese landen als Itali? en Spanje slaan de mixdrankjes daarentegen helemaal niet zo aan. Het grootste Engelse succesverhaal hoort bij Diageo?s Smirnoff Ice, dat sinds de lancering in 1999 bijna een derde van de Britse markt in handen heeft gekregen. Gevolgd door Bacardi Breezer, de grootste rivaal. ?Het draait allemaal om mode en marketing?, zegt John Band, analist bij Datamonitor. ?Er was altijd al een markt voor zoet smakende drankjes waarbij de smaak van alcohol gemaskeerd werd, denk aan Babycham. Maar nu is de industrie er in geslaagd zoete drinkjes de perceptie van premium producten te geven, waardoor ook ervaren drinkers ze aantrekkelijk vinden.? De alcopops mikken vooral op jongeren en vrouwen. Productinnovatie en veel adverteren zullen een cruciale rol blijven spelen, om ervoor te zorgen dat er vraag blijft naar bestaande producten, en te voorkomen dat de groei in de markt gaat stagneren.

Bron:
http://www.marketing-online.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.