Advertentiemarkt op weg naar herstel
De voorspellingen dat de mediabranche zich herstelt in 2004 lijken uit te komen. In vergelijking met 2003 stegen de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van dit jaar met 0,3% tot EUR 1,7 miljard. Over heel 2003 werd nog een daling van 4,1% gerapporteerd. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen dat BBC De Media en Reclame Bank binnenkort publiceert.
Internet en billboards noteerden de grootste stijging van de mediabestedingen met respectievelijk 77% en 15%. De bestedingen op zowel televisie als radio groeiden met 3%. Het herstel bij de dagbladen zette door. Over heel 2003 daalden de advertentie-inkomsten met 8%, in de eerste helft van 2004 is de daling teruggebracht tot 2,3%.
De nieuwe initiatieven die de krantenwereld in het eerste halfjaar op de markt bracht, zoals een landelijke en een regionale zondagskrant en een krant op tabloidformaat, dragen bij aan de verbetering van het resultaat. Voor publiekstijdschriften was 2003 het dieptepunt met een daling van 9%, maar ook voor dit mediumtype tekent het herstel zich af (-0,9%).
Bij de vak- managementbladen laat het herstel nog even op zich wachten. Vergeleken met de eerste zes maanden van vorig daalden de mediabestedingen hier met ruim 9%. De moeilijke tijd die dit mediumtype doormaakt vindt mede zijn oorzaak in het nog steeds dalende volume van personeelsadvertenties. Met name de managementbladen zijn daar voor een groot deel van afhankelijk. Een kwart van het advertentievolume bestaat nu uit personeelsadvertenties, vier jaar geleden was dat nog bijna de helft. Het verlies aan personeelsadvertenties wordt niet gecompenseerd door een toename van commerci?le advertenties, waardoor de totale advertentie-inkomsten blijven dalen.
Bioscopen hadden in het eerste halfjaar van 2004 naast een daling van het aantal bezoekers (van 12,1 miljoen naar 11,3 miljoen) ook te maken met een daling van de advertentiebestedingen: -5,6%. Het gebrek aan een blockbuster in 2004 en de concurrentie van het EK voetbal in Portugal dragen daar aan bij volgens de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie.
De in het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen gerapporteerde cijfers komen tot stand via een onderzoek dat BBC ieder halfjaar uitvoert onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Zij leveren hun netto advertentieomzet aan, inclusief kortingen, maar v??r aftrek van bureaucommissie.
Bron:
Persbericht BBC De Media