Adverteerders delen ervaringen met gaming op Brands and Games 08
Het programma voor het event Brands and Games 08 op 18 juni te Utrecht is bekend gemaakt. Opvallend is dat de hoofdmoot van het event wordt gevormd door 12 presentaties van game bedrijven en uitgevers samen met hun adverteerder. Onder andere Wehkamp, Postbank, Rabobank, Procter & Gamble, Red Bull, Achmea, Vredesteijn, Philips en Sport2000 komen aan het woord over doelstellingen, aanpak en resultaten van hun concrete campagnes.
Adverteerders worden ook uitgenodigd hun uitdaging aan te dragen voor het speed dating onderdeel van het event. De nadruk tijdens het plenaire deel ligt op de cijfermatige onderbouwing van het benutten van gaming in de marketingcommunicatiestrategie. Marco Derksen zal vanuit het IAB een een inleiding geven waarna Sean Dromgoole, CEO Gamevision Europe (UK) de aanwezigen zal verwennen met data en trends afkomstig uit het toonaangevende Gamevision Compass Survey, gebruikt door alle grote spelers in de game industrie.
Voor de Nederlandse markt presenteert Bart Paashuis van TNS NIPO resultaten van het Newzoo / TNS NIPO Nationaal Gaming Onderzoek 2008. Initiatiefnemer van het event, Peter Warman van Newzoo, zit de dag voor.
Peter Warman: “De IAB taskforce game advertising identificeerde eind vorig jaar 7 drempels voor het effectief benutten van gaming in de marketingstrategie en/of campagnes. Dit waren:
- Complete en doelgroepspecifieke marktdata
- Effectieve integratie in totale strategie of campagne
- Overzicht van en inzicht in alle mogelijkheden.
- Acceptatie van meet- en evaluatiemethoden
- Bewijs van succes door het leren van andermans cases
- Rolverdeling creatief bureau / mediabureau / adverteerder
- Promotie- en marketingkracht van de gamebedrijven
Dit heeft als leidraad gediend bij het opzetten van het event. Ik ben erg blij dat veel adverteerders met “gaming ervaring” hun kennis willen delen en samen met hun partners op het podium staan. De cases zullen de volle breedte van mogelijkheden illustreren van campagnes op gameportals tot wereldwijde co-marketing samenwerkingen voor console games. De timing van het event is ook goed nu de broodnodige data beschikbaar komt vanuit het Nationaal Gaming Onderzoek.
Rond dezelfde periode van het Brands and Games 08 event lanceert Newzoo ook de online marktplaats waar adverteerders en game-partijen samen zullen komen. Tot die tijd kunnen geïnteresseerden kennis en inspiratie opdoen tijdens Brands and Games 08, dat tot stand is gekomen door een samenwerking tussen NLGD (denkend vanuit de gamewereld), IAB (denkend vanuit adverteerders) en Newzoo als initiatiefnemer en coördinator.
Het volledige programma van Brands and Games is te vinden op brandsandgames.org of de Brands and Games 08 factsheet (PDF).