ACM: 1 op 10 consumenten stapt over via telefonische verkoop of colportage

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft het afgelopen jaar verschillende keren opgetreden tegen misleidende werving bij de telefonische verkoop van energiecontracten.

12 juni 2024, 10:10 2345 x gelezen

1 op de 10 consumenten die het afgelopen jaar zijn overgestapt op een ander energiecontract deed dat naar aanleiding van een (meestal ongevraagd) aanbod via de telefoon of via een verkoper aan de deur. Dat blijkt uit de Monitor Klantbeleving van de Autoriteit Consument & Markt.

De Monitor Klantbeleving bevat uitkomsten van een consumentenonderzoek dat de ACM jaarlijks in april laat uitvoeren. En laat zien wat de kennis, de beleving en het gedrag van consumenten met betrekking tot de energiemarkt is.

Consumenten die een nieuw energiecontract afsluiten doen dat meestal via de website van de energieleverancier (35%), via een vergelijkingssite (22%) of per email, telefoon of schriftelijk bij de klantenservice van het energiebedrijf (14%). 6% van de consumenten is overgestapt naar aanleiding van een aanbod via de telefoon. En 4% naar aanleiding van verkoop aan de deur.

De ACM heeft het afgelopen jaar verschillende keren opgetreden tegen misleidende werving bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Een energiecontract is een ingewikkeld product. Daarom raadt de ACM consumenten aan om tarieven altijd zelf rustig in de eigen tijd te bestuderen. En bovendien te vergelijken en nooit tijdens het verkoopgesprek akkoord te gaan met een nieuw contract. Meer informatie en tips staan op ACM ConsuWijzer.

Uit de Monitor Klantbeleving blijkt ook dat het aantal consumenten dat de prijzen voor gas en elektriciteit hoog of erg hoog vindt is gedaald. Dit is in lijn met de trend die de ACM de afgelopen maanden zag in de Monitor Consumentenmarkt Energie. Voor deze monitor vraagt de ACM maandelijks informatie over tarieven en aantallen klanten op bij alle energieleveranciers.

Prijs vaste contracten gas gestegen
Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van deze maand blijkt dat vaste contracten voor de levering van gas 2 tot 4% duurder zijn geworden. Dit ten opzichte van vorige maand. De prijzen op de consumentenmarkt volgen daarmee de prijzen op de groothandelsmarkt, waar de gasprijs de afgelopen maand is gestegen.

Dit artikel is eerder geplaatst op MarketingTribune.

Michiel van Zaane
Senior redacteur bij BBP Media

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!