Aanbod reclamedrukwerk licht dalend
Uit het Halfjaarbericht Trendonderzoek Thuis Binnen Bereik, het continue onderzoek naar aanbod, verschijningsvorm, bereik, effectiviteit en appreciatie van ongeadresseerde brievenbusreclame, door Veldkamp/Marktonderzoek , blijkt dat na jaren van uitbundige groei het aanbod aan ongeadresseerd reclamedrukwerk in de Nederlandse brievenbus licht daalt.
Uit het onderzoek blijkt dat de groei die het mediumtype jarenlang kenmerkte, tot stilstand is gekomen. In 1989/1990 ontving een willekeurig huishouden in Nederland iedere week gemiddeld 15,1 folders. Ruim tien jaar later, in 2001/2002, was dit opgelopen tot gemiddeld 26,4 stuks, een stijging van 75%. Tijdens de trendrapportage over 2001/2002 constateerde Veldkamp voor het eerst een lichte afname tot een weekgemiddelde van 25,5. Op de helft van onderzoeksjaar 2002/2003 ziet Veldkamp die dalende trend zich wat afgevlakt doorzetten. Ten opzichte van de vergelijkbare periode daalde het volume met 4%. Uit het onderzoek komt naar voren dat het mediumtype steeds meer gewaardeerd wordt. Klussen en dagen als Kerstmis en Sinterklaas worden vaak gebruikt als thema voor folders. Ruim de helft van de ondervraagden staat positief tegenover ?ongeadresseerd? reclamedrukwerk. Een paar jaar geleden was de waardering voor dit mediumtype nog een 5,9 inmiddels is dat een gemiddeld rapportcijfer van 6,6 geworden. Bijna twee derde van de Nederlanders (64%) gebruikt reclamefolders ter ori?ntatie op het klussen. Ook de dagelijkse boodschappen (49%), het mooi maken van de tuin (47%) en de zoektocht naar andere meubelen (43%) zetten aan tot het gebruik van reclamedrukwerk. Ook de weekend boodschappen (37%), een ori?ntatie op trends in de mode (34%) en het zoeken van een andere auto (25%) zorgen voor het lezen van de folders.
Bronnen: