Verslag SMC010: Muziek en social media

Het belang van social media in de muziekindustrie

Verslag SMC010: Muziek en social media

Wat hebben een aantal populaire muziek-apps voor je smartphone, een jongensband en een van 's werelds grootste entertainmentbedrijven met elkaar gemeen, naast de liefde voor muziek? Tijdens de avond Music ’n Social Media van de Social Media Club Rotterdam kwamen sprekers aan het woord van onder andere Shazam, Spotify, AEG en Only Seven Left. Zij laten in een notendop zien hoe ontzettend belangrijk social media voor hun product zijn en hoe zij deze op een geweldige manier inzetten om hun doel en doelgroep te bereiken.

Een impressie van de avond, gefilmd door Moviebites.

 
 

Shazam 

Je loopt een winkel binnen en denkt “hey, lekker nummertje, maar van wie is dat?” Vervolgens pak je je smartphone, zoekt de app Shazam op en klikt op het icoontje. Et voila, binnen enkele luttele seconden komt de naam van het nummer mét artiest in je beeldscherm. Vervolgens staat iTunes direct tot je dienst om het nummer te downloaden voor 0,99 cent. Een prachtige manier om iemand te triggeren en het delen met vrienden via de app zelf of via Facebook kan beginnen. 

Om hier uit te gaan leggen hoe Shazam precies werkt, dat vind ik te ver gaan. Daar zijn andere sites voor. In het kort: het is een techniek die ons in staat stelt nummers overal ter wereld, op elke plek, te taggen. Zelfs als de achtergrond rumoerig is, zoals in een kroeg of supermarkt, herkent Shazam alsnog het nummer. En bijna altijd goed. 

Het verdienmodel van Shazam zit vooral in de downloads. Voor de beeldvorming: “Gotye feat Kimbra”, bekend van het nummer “Used to know”, is maar liefst 12 miljoen keer “geshazamed” en daarna 1 miljoen keer gedownload. Kassa!

Will Mills, Director Music & Content van Shazam legt uit waar het succes van Shazam in zit. Shazam staat op dit moment in de top 10 meest gedownloade apps en haalt 2 miljoen nieuwe fans per week binnen. Mensen van alle leeftijden en uit 100 verschillende landen doen hier aan mee. Shazam zoekt de kansen in de muziek- en entertainmentindustrie en sluit deals met de adverteerders tijdens de Superbowl of de Grammy’s. Zangers en zangeressen zingen maar wat graag de commercials in tijdens deze evenementen in om de muziek vervolgens door het grote publiek te laten downloaden. 85% wat in Shazam in de US en UK op nummer 1 komt, komt in de top 10 van de traditionele hitlijsten. Hoezo groot bereik?

Spotify

Een andere grootheid op gebied van muzikale apps is Spotify. Waar Shazam het vooral zoekt in de muziekherkenning, zoekt Spotify het meer in de abonnementsvorm en het delen van eigen afspeellijsten. Kies je voor een gratis abonnement, dan moet je de advertenties erbij nemen en mag je maar 20 uur per maand luisteren. Kies je voor een betaald abonnement, dan is dit onbeperkt, heb je geen advertenties en kan je je afspeellijsten delen met je vrienden. Het meest uitgebreide abonnement laat je ook streamen op andere kanalen, bijvoorbeeld via je smartphone. Spotify werkt vooral samen met Facebook. Vorig jaar werden er 1,5 miljard acties via Facebook bewerkstelligd en werden wel 50 miljard Spotify-impressies getoond. Een ongekend aantal dat met de dag groeit.

Via viral marketing wist Spotify al snel de wereld te veroveren, zo vertelt Will Hope, Director Label Relations van Spotify. Meer dan 13 miljoen nummers staan klaar om in zelf samengestelde afspeellijsten opgenomen en gedeeld te worden. Wil je het nummer in je eigen collectie hebben, dan kan je er ook voor kiezen het te downloaden. Spotify geeft 70% van de inkomsten terug aan de muziekindustrie en houdt slechts 30% zelf. Dit komt tot nu toe neer op 250 miljoen dollar die ze hebben geretourneerd, waarvan 180 miljoen alleen al in het afgelopen jaar. "Een abonnement kan verloren consumenten weer herverbinden", aldus Hope. En muziek brengt inspiratie. Mensen hebben elkaar nodig om groter, beter en sterker te worden. Niemand is origineel, iedereen baseert zijn ideeën op die van een ander. Slechts 5% komt misschien van jezelf. En in dat stukje, dat verdere evolutie stil legt, ligt het copyright.

Only Seven Left

Een band die heel goed snapt hoe social media werken en daar op een positieve manier gebruik van maakt, is Only Seven Left. Bandleden Jochem Winterwerp (gitarist) en Bram de Wijs (drummer) vertellen hoe ze vanaf het begin, in 2005, volledig gebruik hebben gemaakt van YouTube. Budget ontbrak, dus er werd gebruikgemaakt van viral marketing. Mond-tot-mond-reclame, gebruikmaken van je eigen netwerk en die weer gebruik laten maken van hun netwerk. Het klinkt zo simpel en dat is het eigenlijk ook.

Langzaam groeien ze uit tot een van de bekendste online bands van ons land. Als in 2011 de zanger vertrekt, organiseren ze een auditie via Youtube, genaamd Zanger gezocht. Na een spannende strijd wint Bjørgen van Essen en krijgt hij direct zijn debuut in het programma De Wereld Draait Door. Met dit concept winnen ze de Interactive Artist Award van Buma Stemra. De jongens hebben ondertussen een deal met EMI eruit weten te slepen dus we gaan ongetwijfeld ook offline nog veel meer van ze horen!

AEG

Ook Brian Kabatznick, Vice-President Business Development van AEG Facilities Europe weet als geen ander hoe krachtig social media kunnen zijn. In plaats van adverteren en reclame maken heeft AEG in juni 2007 ingezet op viral marketing voor de tour van de Spice Girls. Door fans zich simpelweg te laten registreren op de website met hun e-mailadres, en de belofte dat ze dan als eerste kaartjes voor het concert mochten kopen, wisten ze maar liefst 17 shows volledig uit te verkopen. Opbrengst: 33 miljoen dollar. Zonder een cent uit te geven aan reclame.

Met meer dan 7.000 concerten en ruim 10.000 concerten per jaar mag AEG zich een van de succesvolste sport- en entertainmentbedrijven ter wereld noemen. Ze geloven bij AEG in peer-to-peer marketing, oftewel netwerkmarketing - fans die andere fans betrekken. Geen massamediale marketing meer, maar de persoonlijke aanpak werkt. “Ga de dialoog aan met je netwerk en je doelgroep” zegt Katiznick, de man die achter onder andere de 46 miljoen fans van Justin Bieber zit. Social media en smartphones hebben de toekomst. “Op dit moment worden er per dag meer smartphones gekocht (380K), dan mensen geboren (371K)”. 

Aanstekelijk enthousiasme

Na al deze zeer inspirerende sessies krijgen we een lesje muzikale geschiedenis van Rijn Vogelaar en Niels Aalberts. Tenminste, zo lijkt het. Maar de boodschap die ze er mee willen uitdragen is meer dan het laten zien van wat mooie muziekfragmenten. Het draait om inspiratie, enthousiasme, en hoe je dat moet benutten in al zijn puurheid. Weet je een ander aan te steken met jouw enthousiasme, dan zorgt dat voor een domino-effect. Het spetterende optreden van Eddie Vedder, die tijdens Pinkpop 1992 vanaf een camera-arm het publiek inspringt of Colin Benders van Kyteman, die 18.000 mensen helemaal gek wist te maken tijdens een geweldige blaassessie…

Ook laten ze een filmpje zien van een man op een festival die in zijn eentje uit zijn dak staat te gaan. Op een gegeven moment krijgt hij gezelschap van iemand die mee gaat doen, en tenslotte het hele veld zover krijgt gek mee te gaan dansen. Allemaal prachtige voorbeelden van dit aanstekelijke enthousiasme en hoe dat in combinatie met een stukje lef je heel veel volgers kan opleveren.

Conclusie

Met de hedendaagse technieken en middelen is er een heel andere manier ontstaan van muziek zoeken, vinden en verkrijgen. De vinylplaten hebben plaatsgemaakt voor de cd en die op zijn beurt weer voor de mp3. Het illegale downloaden maakt steeds meer plaats voor legale manieren van muziek verkrijgen. De manier van muziek vermarkten is veranderd. Het internet en de smartphone zijn de grootste winkels geworden, social media zijn niet meer weg te denken uit de muziekwereld en enorm belangrijk voor het contact met de fans en doelgroep.

Maar één ding is en blijft iets van alle tijden: het enthousiasme en het lef van de maker. Heb je dat niet, dan kan je het vergeten, hoeveel en welke vorm van marketing je er ook tegenaan gooit. Om met de mooie wijze woorden van Rijn Vogelaar te eindigen:

“Blijf onbevangen kopiëren, durf op dat podium te staan en blijf vooral je zelf!”


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Mooi verslag van een zeer geslaagde avond! Vanaf deze plek mijn complimenten aan de organisatie. Voor iedereen in Rotterdam en omstreken die nog meer wil weten van social media en dan met name op het gebied van conversatie en reputatie. Op 29 oktober organiseert Platform Communicatie Rotterdam een avond met Steven van Bellechem. Meer info: http://www.pcr.nl

    geplaatst op
  • Mooi verslag Corinne! En nogmaals excuus dat ik je alleen liet zitten... :-) #luchtje

    geplaatst op
  • Fijn verslag Corinne en leuk dat je er was. Mis alleen de one-line "Alleen in Rotterdam!" nog. Had je toch beloofd.;)

    Ik ben persoonlijk erg onder de indruk van de Shazam cijfers. Shazam was een van de eerste 'grote' apps op het Android platform en ik mijn b** viel open toen de cijfers op het scherm kwamen.

    Bij deze nog een compliment naar de mensen van #SMC010. Fantastisch georganiseerd

    geplaatst op
  • Leuke post ... ik was er ook tijdens SMC Rotterdam. Een aardig onderwerp ... Mooi onderwerp voor de avond had ook kunnen zijn ... http://denisdoeland.com/column/de-nieuwe-hitlijst-voor-artiesten-bands-en-djs/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.