Personal branding in 2024; wat is er veranderd?

Wat is de overeenkomst tussen Leonarda da Vinci, Charlie Chaplin, Kim Kardashian en Gary V?

8 maart 2024, 07:00 1551 x gelezen

 

 

Samen illustreren zij de evolutie van personal branding.

Personal branding is overal, je ontkomt er niet meer aan. Maar wat velen niet weten, is dat het concept ‘Personal branding,’ ook wel self-branding, eeuwen oud is. Het is ontstaan in de renaissance. In dit artikel neem ik je mee in de evolutie van personal branding, van Leonardo da Vinci tot aan Gary V, en voorspel ik de ontwikkelingen van personal branding in de komende jaren.

De oorsprong van personal branding

De term ‘personal branding’ vindt zijn oorsprong in een artikel uit 1997, geschreven door Tom Peters, met de titel: The Brand called you. Hij schrijft hier over hoe je jezelf, als persoon, kunt positioneren. Op dezelfde wijze als bedrijven zoals Nike en Coca Cola dat doen.

Start right now: as of this moment you’re going to think of yourself differently! You’re not an “employee” of General Motors, you’re not a “staffer” at General Mills, you’re not a “worker” at General Electric or a “human resource” at General Dynamics. You don’t “belong to” any company for life, and your chief affiliation isn’t to any particular “function.” You’re not defined by your job title and you’re not confined by your job description.

Starting today you are a brand.

Maar het principe van personal branding gaat veel verder terug. Napoleon Hill, in zijn boek ‘Think and grow rich’ uit 1937, beschreef de principes van self-packaging en self-promotion. Hierin is  succes afhankelijk van een ieders motivatie, belangen en promotie van zijn authentieke zelf. Hij zegt ook dat alle grote leiders succesvol zijn door het vermogen om zichzelf te verkopen.

Het allereerste voorbeeld van een succesvolle personal brand was die van Leonardo da Vinci. Da Vinci zocht naar werk en bescherming en schreef een brief aan The Duke Of Milan in 1482 om zijn diensten aan te bieden. In de brief beschreef hij zijn verschillende talenten en ervaringen, vergelijkbaar met een hedendaagse CV. Hij hanteerde strategische zelfpromotie en ‘tailored messaging’ om in te spelen op de wensen van the Duke. De brief wordt door velen beschouwd als een masterclass in personal branding. Lees de hele brief hier.

De evolutie van personal branding

Sinds Leonarda da Vinci is personal branding geëvolueerd tot wat het vandaag de dag is. Voornamelijk in de afgelopen 100 jaar was personal branding aan grote veranderingen onderhevig. We kunnen die periode globaal samenvatten in vijf fases:

1. Traditionele media (1920 – 1960)

Aan het begin van de 20e eeuw waren personal brands voornamelijk te vinden in Hollywood en in de decennia hierna ook op de radio en TV. Charlie Chaplin is hiervan een voorbeeld. 1937 was het jaar waarin Napoleon Hill voor het eerst schreef over self-packaging.

2. Mass media, counter-culture en celebrity memoirs (1960 – 1990)

De jaren 60 stonden in het teken van de counter-culture (anti-establishment) en de verdere ontwikkeling van massamedia. Muhammad Ali en The Beatles zijn voorbeelden van sterke personal brands die ingingen tegen maatschappelijke normen.

In de decennia die volgden werden celebrity memoirs een populair nieuw medium. Bekende voorbeelden zijn de autobiografie van Malcolm X (1965) en die van Michael Jackson in 1988.

3. Digitale revolutie (1990 – 2005)

In het eind van de jaren 90 en het begin van de jaren 2000 evolueerde personal branding verder door de digitale revolutie. Dit begon met blogs en persoonlijke websites waarna het zich verder uitbreidde over het internet en naar opkomende social media-platformen.

4. Reality sterren en social media influencers (Vanaf 2005)

In de jaren ’00 werden social media-platformen steeds belangrijker. Dat begon met Friendster en MySpace in 2002 en 2003 en werd snel opgevolgd door Facebook en het Nederlandse Hyves. De eerste personal brands begonnen zich hier snel te ontpoppen.

In dezelfde periode werd ook reality tv steeds populairder. Hét voorbeeld hiervan is de reality show van de Kardashians uit 2007. Die legde de basis voor het miljarden-imperium waarover de familie inmiddels beschikt.

5. LinkedIn thought leaders & creators 

Vanaf zo’n beetje 2015 groeide de populariteit van LinkedIn wat de basis legde voor personal branding zoals we dat vandaag de dag kennen. Met inmiddels ruim 1 miljard gebruikers is LinkedIn hét zakelijke platform. Een bekend voorbeeld is Gary V.

Aan het begin waren het voornamelijk CEO’s die op LinkedIn aan hun persoonlijke merk bouwden. Later werd ook employer branding steeds populairder en inmiddels ook employee branding.

De kernprincipes van personal branding

Het succes van personal branding is afhankelijk van een aantal factoren. Deze factoren hebben overlap met kernprincipes van andere marketingdisciplines zoals influencer marketing en user-generated content. Ik zou de succesformule voor personal branding samenvatten in de volgende vier punten.

1. Differentiatie wekt interesse

Onderscheid jezelf om op te vallen. Ga in tegen de status quo, vertel een uniek levensverhaal of deel verhelderende inzichten. Als je herhaald wat tien anderen al hebben gezegd, ga je niet ver komen.

2. Authenticiteit wekt vertrouwen

Dit komt terug op het principe dat ‘een mens koopt van een mens’. Toon je menselijke kant en ga een connectie aan met je volgers. Met algemeenheden en simpele feitjes uit ChatGPT gaat dat niet lukken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld humor of stel je kwetsbaar op. Fery Kaszoni is een goed voorbeeld van hoe je humor in je personal brand building kunt verwerken.

3. Expertise (thought leadership) creëert autoriteit

Dit is wat de personal branding van nu onderscheidt van personal branding vroeger. De meeste hedendaagse personal brands zijn gebaseerd op kennis of expertise, anders noemen we ze eerder ‘influencers.’ De inzet van kennis en expertise is hierbij gericht op het creëren van autoriteit

4. Zichtbaarheid vergroot awareness

De multiplier in deze formule is zichtbaarheid. Geen van bovenstaande factoren is van belang als je brand niet zichtbaar is. De kracht van herhaling geldt hier. Een effectief personal brand is aanwezig op alle (of veel van de kanalen) waar de doelgroep zich bevindt.

Personal branding in 2024

Terug naar 2024, waar de personal brands je om de oren vliegen. Vandaag de dag lijkt iedereen een personal brand te willen bouwen, en die keuze is niet zo gek. Eerder schreef ik al dat men eerder zal kopen van een persoon dan van een merk. Daarbij komt nog dat investeren in personal brand building veel toekomstbestendiger is, bijvoorbeeld als je later bij een ander bedrijf gaat werken, of als je nog een bedrijf wil opzetten. Je draagt je ‘brand equity’ met je mee.

Die enorme populariteit zorgt wel voor een stevige concurrentie. Hoe onderscheid je je nog als je in 2024 wil beginnen met het bouwen van een personal brand? Vier tips!

1. Doe je niet anders voor

Dit klinkt als een cliché, maar dat is het niet. Iedereen heeft een uniek verhaal en toch zie ik veel creators een zelfde narratief aannemen. Met de gedachte ‘als dat werkt voor hem, dan werkt dat vast ook voor mij.’ Fout. Wat voor hem werkt, is dat hij zichzelf is en zijn eigen verhaal verteld.

2. Zet in op cross-channel brand building

Beginnen met posten op LinkedIn is een mooie start. Maar met alleen LinkedIn wordt het moeilijk om echt op te vallen. Het kan, daar zijn genoeg voorbeelden van, maar het is niet de meest efficiente route. Zorg dat je niet alleen in de LinkedIn-tijdlijn van je doelgroep verschijnt, maar dat je ook te gast bent in hun favoriete podcast. En: publiceer als gastauteur op hun favoriete website.

3. Engage met de doelgroep

Een connectie opbouwen is een two-way-street. Gezien worden, is een eerste stap, maar het gesprek aangaan met je doelgroep is nog beter. Reageer op hun bijdragen, voer gesprekken via DM of tag ze in relevante posts.

4. Consistentie en doorzettingsvermogen

Last but not least, zorg voor consistentie en geef niet te snel op. Dit is misschien wel een cliché maar het is wel waar. Als je net begint en je posts alleen geliket worden door je moeder en je buurvrouw, is de neiging om op te geven groot. Zet door, het heeft tijd nodig.

Conclusie

Het ziet er niet naar uit dat personal brand building op korte termijn haar populariteit zal verliezen. Je kunt er vanuit gaan dat dit alleen maar zal toenemen. Het zal belangrijker worden om nog verder in te zoomen op een niche om de relevantie zo hoog mogelijk te houden. Zorg dat je je doelgroep echt begrijpt; de pijnpunten, uitdagingen, doelstellingen en de beslissingsfactoren. Interview bestaande klanten of relaties om dit in kaart te brengen.

Tot slot: Drie LinkedIn creators over personal branding die ik kan aanbevelen zijn: Justin Welsh, Chris Walker en Dave Gerhardt. En, volg je mij al op LinkedIn?

Rik van Rooij
Co-founder bij Cordital

Rik zijn ondernemersreis begon op 15-jarige leeftijd toen hij zijn eerste webshop lanceerde, gevolgd door een tweede. Na drie jaar in de e-commerce sector, besloot hij zijn passie voor digitale marketing te volgen. Tijdens het volgen van een BSc in International Business Administration aan de Universiteit van Tilburg, verlegde hij zijn focus en richtte hij samen met een vriend Cordital op. Rik deelt enthousiast zijn ervaringen, ontdekkingen en digitale marketinginzichten op social media platformen, als gastauteur voor digitale media en via andere online kanalen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!