Van internet tot sex en van status tot kennis: wat denkt de millennial? 9GAG zocht het uit.

22 mei 2017, 08:00

“What are millennials thinking?” Dat is de vraag die menig marketeer zichzelf tegenwoordig afvraagt. En dé plek waar de millennials hun tijd verdoen, is 9GAG. Daarom wil het team van 9GAG graag een licht werpen op het brein van de millennials. Van internet tot sex en van status tot kennis: wat denkt de millennial? Ray Chan, ceo en co-founder van 9GAG, deelt de eerste uitkomsten van hun onderzoek dat ze hebben uitgevoerd onder 100.000 9GAGGERS wereldwijd, in een poging om The Millennial Black Paper samen te stellen.

De grootste vraag die het 9GAG-team krijgt, is hoe ze het in vredesnaam voor elkaar hebben gekregen om met een team van 27 man (waarvan er maar één dedicated op social zit) een community van 150 miljoen millennials te creëren en 40 miljoen volgers op Instagram hebben kunnen krijgen?

Chan legt uit dat ze eerst luisteren, voordat ze een oordeel vellen over de millennials. Vooral dat luisteren is volgens de ceo extreem belangrijk. Daarom heeft 9GAG een survey gelanceerd en hebben ze wereldwijd 100.000 mensen onder de 34 een aantal simpele vragen gesteld. Op The Millennial Black Paper zullen we nog even moeten wachten, maar de eerste resultaten van de survey wil Chan graag delen met het publiek. Hij kan daarbij geen garantie geven over correlaties, verbanden en de conclusies en staat ook niet garant voor de blogposts die het publiek gaat schrijven naar aanleiding van zijn verhaal.

De community van 9GAG identificeert zich met de poep-emoji, als we Chan moeten geloven. De keuze voor de poep-emoji komt volgens Chan voort uit het feit dat de community van 9GAG, de millennials, het idee hebben dat ze niets bereikt hebben, het veel te druk hebben en geen doel hebben in het leven. Ondanks alles kunnen ze, dan al niet met de hulp van 9GAG, wel blijven lachen. Het is alsof ze zeggen “I’m a piece of shit, but I can still laugh and I’m still happy.”

Internet of sex?

De 100.000 respondenten zijn een aantal vragen gesteld waarbij ze een keuze moesten maken tussen het een of het ander of de voorkeur moesten geven aan een bepaald onderwerp. Wat zouden de millennials liever willen laten vallen: internet of sex? Volgens Chan was het niet geheel verrassend dat wereldwijd de meeste 9GAGGERS liever sex zouden laten vallen dan internet, aangezien de loners die op 9GAG zitten toch al geen sex krijgen. In Singapore verkiest toch 55 procent internet boven sex. In Italië is dat juist omgedraaid, daar wil slechts 32 procent sex opgeven om te kunnen blijven internetten.

Prestige is in India veel minder belangrijk dan in Nederland, België en Zweden. 73 procent van de millennials in India gaven aan liever slim te zijn en daar geen lof voor te krijgen, dan veel aanzien te hebben en een average persoon te zijn. De Nederlandse millennials (52 procent) gaven toch de voorkeur aan een gemiddeld kennisniveau. maar daarbij veel lof.

“Society is fucked”

Op de vraag of de millennials liever een eigen bedrijf zouden willen of een 9-to-5-job zouden willen, kwamen volgens Chan verrassende antwoorden. De meerderheid van de Mexicaanse millennials (81 procent) gaf aan liever een eigen bedrijf te beginnen. “Dat is wel wat anders dan wat we zien op Breaking Bad en Prison Break!”

Mexicaanse jongeren zien het dus niet zitten om een bouwvakker te worden, ze starten veel liever hun eigen bedrijf. In Finland kiest toch 56 procent voor een 9-to-5-job, volgens Chan zou dit kunnen komen doordat de living standard van Finse jongeren een stuk beter is en ze daarom eerder genoegen nemen met het werken voor een baas.

Tot slot wil Chan de vraag uit de survey met het publiek delen, waarin gevraagd werd of de millennials liever hun recht op hun vote of hun voice wilden opgeven. Daarmee doelde hij op het stemrecht of het recht om hun mening te uiten via social media. In Duitsland is 80 procent van de 9GAGGERS bereid hun vrijheid op social media op te geven, als ze daardoor wel kunnen blijven stemmen. In Indonesië ziet die verhouding er anders uit: daar zou 49 procent hun stemrecht opgeven als dat betekent dat ze dan wel gebruik kunnen blijven maken van social media. Toen in de survey werd doorgevraagd over waarom ze social media verkiezen boven hun stemrecht, gaven de deelnemers aan dat ze vinden dat de verkiezingen scheef zijn. Ze vinden de maatschappij “fucked” en hebben het gevoel dat ze via social media hun onvrede daarover kunnen uiten.

New is always better

Als Chan een emoji toe zou moeten kennen aan de oudere generatie, zou dat de aap-emoji zijn die zijn handen over zijn oren heeft. Volgens hem wil de oudere generatie niet luisteren en blijft het zich vastklampen aan het ‘vroeger was alles beter’-idee. Iedere oudere generatie roept dat de nieuwere generatie het slechter doet dan de vorige en dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ niets uitvreet. Maar als we onze oogkleppen afdoen en eens goed kijken naar alle vorige generaties, zien we dat de nieuwere generaties het altijd beter doen dan de vorige.

Wat Chan het publiek wil meegeven, is dat je je handen weg moet halen en echt moet gaan luisteren naar de nieuwe generatie, generation X/Y/Z, millennials of hoe je het ook wilt noemen, voordat je je oordeel velt.

Sanne Roeling
Online projectmarketeer bij Sizigy

Is net zo graag online als offline. Wil jou verbeteren op taalgebied. Verdoet haar tijd op Twitter en Instagram. Crazy cat lady in hart en nieren.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Linda

    Damn let eens op spelling. De ene keer heet hij Chan en de andere keer Chen.


    22 mei 2017 om 09:02
    thomasvanmanen

    Hey Linda,

    Damn dat gaan we doen. Is aangepast.


    22 mei 2017 om 09:04
    Kim van Deursen

    Hoi Sanne,

    Waar heb je deze informatie vandaan? Ik ben wel benieuwd naar de bron! Kan hem niet echt vinden in je artikel. 🙂 Wel interessant trouwens. Benieuwd naar The Millennial Black Paper straks!


    22 mei 2017 om 19:42
    sanneroeling

    Hi Kim,

    Dit vertelde Ray Chan tijdens zijn presentatie op The Next Web afgelopen donderdag!


    22 mei 2017 om 20:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!