7 tips voor het schrijven van overtuigende productteksten

7 tips voor het schrijven van overtuigende productteksten

Stel je dit eens voor: je hebt een goedlopende winkel op een schitterende A-locatie in het centrum van de stad. Een klant staat zich te vergapen aan een van je geweldige producten. Hij is overduidelijk geïnteresseerd en het enige dat je nog hoeft te doen als verkoper, is hem te overtuigen.

Klinkt simpel toch? Dat is het in de meeste gevallen ook. Omdat je face to face met elkaar kunt communiceren en direct kunt inspelen op de signalen en behoeften van de klant. Maar hoe zit dat online?

In een webwinkel kun je (nog) niet face-to-face communiceren en moet je dat overtuigen grotendeels overlaten aan de productdetailpagina. De productpagina is dus in feite de verkoper die 24/7 beschikbaar is. En omdat de bezoeker op deze pagina slechts 1 klik verwijderd is van zowel weggaan als aankopen, is het essentieel dat de producttekst goed op orde is en inspeelt op de behoefte van de klant.

Vanwege dit belangrijke aspect vind je in deze blogpost 7 tips die onmisbaar zijn voor het schrijven van overtuigende productteksten.

1. Verzamel relevante informatie

Bij het verzamelen van relevante informatie kun je denken aan 2 soorten informatie.

De eerste is feitelijke informatie: wat zijn de eigenschappen en wat zijn de voordelen van het product voor de gebruiker? Hoeveel zijn er al van verkocht? Heeft het prijzen gewonnen? En ga zo maar door.

De tweede betreft informatie over de doelgroep. Neem eens een kijkje op social media en fora, om te achterhalen hoe je doelgroep over het product praat. Of breng een bezoekje aan de klantenservice om na te vragen waar klanten vragen én klachten over hebben.

Haal uit al deze gegevens de informatie die aansluit bij de behoeften van de gebruiker. Want het is deze informatie, die hem of haar kan overtuigen.

2. Creëer een globale structuur voor de inhoud

Op basis van de kennis die je hebt verzameld, creëer je een globale structuur voor de inhoud. Deze structuur vormt de basis van je tekst en daarom mag je er best wat meer tijd aan besteden.

Je zou de globale structuur kunnen vergelijken met die van een filmtrailer. Filmtrailers laten vaak iets interessants zien, zodat ze je aandacht hebben. Vervolgens zie je prachtige shots, leuke acteurs en een boeiend verhaal. En na de climax verlang je met openstaande mond naar die geweldige film.

Nou oké, eerlijk is eerlijk. Dit zal niet voor elke filmtrailer gelden, maar het geeft wel houvast voor de structuur van je tekst. Net als in de filmtrailer moet de tekst zo opgebouwd zijn dat het verlangen ontstaat om het product aan te schaffen.

Neem met de structuur de gebruiker aan de hand en begeleid hem via één pad naar één call to action. Wijk nooit onnodig van dit pad af, zodat de gebruiker zonder al te veel nadenken het product bestelt.

3. Overtuig met gevoel

Welk gevoel wil je dat de gebruiker krijgt tijdens het lezen van de tekst? Zorg met de juiste woorden dat de gebruiker dit gevoel krijgt bij je product. Want ook al maken we als mens voortdurend keuzes met ons verstand, ons onderbuikgevoel heeft vaak, dan wel niet altijd, al een beslissing gemaakt.

Hier een aantal concrete voorbeelden:

  • Gebruik positieve woorden, zoals kwaliteit, makkelijk en plezier
  • Benoem voordelen in bijvoeglijk naamwoorden, zoals leuke, mooie en eenvoudige
  • Benoem voordelen in werkwoorden, zoals genieten, besparen en profiteren

Ook metaforen zijn uitermate geschikt om in te spelen op emotie. Zoals Brian Clark van Copyblogger dit mooi omschreef:

Metaphors allow you to create extraordinary meaning out of the seemingly mundane.

Nog een krachtige manier om emotie over te brengen, is door middel van een verhaal. Zelfs de kleinste anekdote over een product kan iets losmaken bij de gebruiker, wat aanzet tot actie.

4. Overtuig het verstand

Om het verstand te overtuigen, is het benoemen van voordelen cruciaal. Dit zijn zowel voordelen van het product, als van de eventuele service die je als webwinkel biedt.

Daarnaast is er nog een handige manier om voordelen te beschrijven. Ben je nog langs de klantenservice en diverse forums geweest? Dan heb je misschien wel klachten opgevangen over je product of service. Als de klachten niet correct zijn, draai deze dan ook om tot voordelen en benoem ze.

Biedt ook zekerheid met krachtige woorden, zoals gegarandeerd, absoluut en altijd.

Het kan echter zijn dat de gebruiker nog steeds onzeker is en twijfelt. Een magisch woord kan dan zijn: social proof. Zoals Robert Cialdini het al zei in zijn succesvolle boek Influence:

Without question, when people are uncertain, they are more likely to use others’ actions to decide how they themselves should act.

Wanneer je dus mogelijkheden ziet om ook maar enige vorm van social proof in de tekst te verwerken, zonder dat dit ten koste gaat van de flow van je verhaal, doe dat dan gerust. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door te benoemen hoe (uitzonderlijk) vaak je product al is verkocht.

5. Vermijd suggestief woordgebruik

Zorg dat je tekst altijd leesbaar is als horoscoop. Dat betekent dat je met de tekst iedereen uit je doelgroep aanspreekt, zonder dat zij daarbij na hoeven te denken. Zo is de kans het grootst dat je iedere gebruiker op de juiste wijze informeert en overtuigt, zodat hij of zij ingaat op je call to action.

De grootste oorzaak van suggestief taalgebruik is ongetwijfeld creativiteit. Om content zo origineel en aantrekkelijk mogelijk te maken, laten schrijvers vaak hun fantasie de vrije loop. Dit kan zowel goed als slecht uitpakken. Lees daarom zelf de teksten nog eens door, of laat collega’s en klanten er eens naar kijken om er zeker van te zijn dat er geen suggestieve woorden in staan.

6. Geef de tekst een uitnodigend uiterlijk

Grote lappen tekst schrikken gebruikers af. Daarom is het van belang om ook op de tekstvorm te letten. Daarbij zijn de volgende aandachtpunten raadzaam:

  • Schrijf een kop die de aandacht trekt.
  • Gebruik alinea’s van maximaal 4 regels.
  • Creëer rust met witregels tussen alinea’s..
  • Maak belangrijke woorden bold of cursief
  • Geef opsommende informatie weer in een bulletlist.

7. Test, test, test

Om 100% zeker te zijn van de technieken die werken bij jouw doelgroep, is het raadzaam om je content op verschillende elementen te testen. Test bijvoorbeeld de:

  • Kop van de tekst
  • Tussenkopjes
  • Call to Action
  • Lengte van de tekst

Door voortdurend te blijven testen, worden patronen zichtbaar en wordt het steeds makkelijker om overtuigende content voor je doelgroep te schrijven.

Schrijven, schrijven en schrijven

Overtuigende teksten schrijven is niet het makkelijkste werk dat er is. Maar oefening baart kunst. Door voortdurend te blijven schrijven, word je er vanzelf beter in. Sta wel open voor vaak verrassende feedback van collega's en klanten. Want ook daar leer je heel veel van.

Uiteraard valt of staat het succes van een producttekst door de combinatie met de overige elementen op een productdetail-pagina. Denk hierbij aan design, productfoto's, opmaak, reviews en alle overige informatie. Maar door je productteksten te optimaliseren met de tips uit dit artikel, zet je alvast een grote stap in de goede richting!

Heb jij ook ervaring met bovenstaande tips? Of heb je nog andere tips die je graag wilt delen? Laat het dan weten!


Delen

0
2


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Beste Hans,

    De meeste tips die je geeft zijn waar. Maar het risico bestaat dat schrijvers die je tips nauwgezet volgen, eindigen met een commercieel gedrocht dat geen mens écht overtuigt. Natuurlijk, met bijvoeglijke naamwoorden kun je zelfs de meest onzinnige producten neerzetten als life changing, maar of lezers daar nog intrappen durf ik te betwijfelen. Wat ik daarom mis in je verhaal is de tip om de waarheid niet te veel geweld aan te doen en gedoseerd om te gaan met een commerciële schrijfstijl. Teleurgestelde klanten komen immers niet snel terug.

    Tot slot een vraag: wat bedoel je in dit kader met suggestief taalgebruik? Een persuasieve tekst is toch bij voorbaat sturend en dus suggestief?

    geplaatst op
  • Dag Remco,

    Bedankt voor je reactie!

    Ik ben het met je eens dat je dichtbij de waarheid moet blijven. Dit geef ik ook aan in mijn eerste punt, waarbij je met het verzamelen van relevante informatie de feiten en de voordelen van het betreffende product in kaart brengt. En als deze je uitgangspunt zijn, dan wordt je tekst per definitie waarheidsgetrouw.

    Als antwoord op je vraag:
    Een persuasieve tekst hoeft niet per se suggestief te zijn. Met een goede persuasieve tekst maak je de doorvertaling van producteigenschappen zodanig, dat die beantwoorden aan de behoeften van de bezoeker. Het grote voordeel hiervan is dat hij of zij zelf tot de conclusie komt om tot aankoop over te gaan. Hierdoor staan ze 100% achter hun beslissing. Met een suggestieve tekst leg je min of meer woorden in de mond en forceer je de aankoop waardoor je niet zeker bent dat de klant voor 100% achter zijn aankoop staat.

    Het lijkt een subtiel verschil, maar juist door suggestief woordgebruik zoveel mogelijk te vermijden is de kans groter dat klanten tevreden zijn en ambassadeurs van je webshop worden. Ook voorkom je zo dat teksten te commercieel worden.

    geplaatst op
  • Allereerst hartelijk dank voor de tips. Niet alleen ik ben blij met dit artikel want volgens mij is er nog iemand het helemaal met je eens. Ik las de tekst en bedacht me ineens "had ik dit niet eerder gelezen?"
    hoewel de tekst iets, maar dan ook echt IETS is aangepast is het bijna een exacte kopie...
    http://emarketingblog.nl/2012/10/de-7-tips-bij-het-schrijven-van-productteksten/

    geplaatst op
  • @Maria: ik zie het ook, kwalijke zaak. Ik zal eens contact opnemen met Tim Eickhoff van emarketingblog.nl waarom hij dit artikel heeft gebruikt als "bijna-1-op-1-inspiratie".

    geplaatst op
  • Tweemaal dank Maria!

    Zowel voor je positieve feedback als voor je alertheid :).

    geplaatst op
  • Bedankt voor de informatie Hans.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.