5 voordelen van crowdfunding naast geld

10 maart 2015, 10:30

Crowdfunding is het populairst onder ondernemers en startups. Het is een laagdrempelige manier om kapitaal te verzamelen. Grote organisaties zien steeds vaker dat crowdfunding ook interessant voor ze is. Geld is dan niet altijd de belangrijkste drijfveer. In deze blog lees je 5 andere voordelen van crowdfunding naast geld.

1. Ambassadeurs

Je funders zijn vanaf het prille begin betrokken bij je project. Je neemt deze mensen echt mee in jouw verhaal en de achtergrond van je project. Zo creeer je sneller ambassadeurs en een community rond jouw project. Mensen zullen jouw verhaal sneller doorvertellen omdat ze zich meer betrokken voelen. Het kan er zelfs toe leiden dat funders in een later stadium in jouw bedrijf willen investeren. Iets waar Odyssey Airlines op hoopte toen ze hun private jet maatschappij gingen crowdfunden.

Odysee Airlines

2. Feedback

Je kunt makkelijk feedback ophalen van je toekomstige klanten en gebruikers. Veel crowdfundingsites bieden de mogelijkheid om reacties achter te laten. Daarnaast kan je natuurlijk ook social media gebruiken om in contact te komen met je funders. Het is beter om in dit vroege stadium al commentaar te krijgen. Als je de productie al gestart hebt, is het immers moeilijk om nog aanpassingen te maken.

De grote schaal waarop mensen jou tips kunnen geven heb je niet wanneer je op traditionele manier investeerders zoekt. Het is tevens een test of je project wel aanslaat bij het grote publiek. Misschien ontdek je dat je het net van een iets andere kant moet belichten, je timing moet aanpassen of je product moet tweaken.

Dit overkwam The Coolest Cooler. Een revolutionaire koelbox waarvan de eerste crowdfunding-campagne faalde. De tweede poging was echter een recordbrekend succes. Na wat aanpassingen en een betere timing – in de zomer kopen mensen nou eenmaal meer koelboxen dan in de winter – was deze koelbox razend populair.

Coolest Cooler

3. Je bent al uitverkocht nog voordat je gestart bent

Dit is de droom van ieder bedrijf dat een nieuw product lanceert! Al uitverkocht zijn nog vóórdat je productie gestart is. Met crowdfunding kan dit. Als je het eindproduct als reward aanbiedt, doe je eigenlijk aan voorverkoop. Deze tactiek wordt erg veel toegepast en kan heel succesvol zijn. Je verlaagt ook je financieringsrisico en je hoeft geen voorraad aan te leggen. Je kunt meteen je producten naar de donateurs verzenden zodra ze klaar zijn.

Het sporthorloge annex hartslagmonitor Mio Alpha was een zeer succesvol Kickstarterproject wat deze tactiek toegepast heeft. Ze hebben 300.000 dollar opgehaald waar het streefbedrag 100.000 dollar was. Het product is nu breed verkrijgbaar en begin dit jaar is versie 2 gelanceerd.

Mio Alpha

4. Free publicity

Nieuwssites en blogs houden de crowdfundingsites erg in de gaten. Er verschijnen regelmatig stukjes over unieke innovatieve producten of campagnes die veel geld in een korte tijd ophalen. Als jouw campagne ook opgepikt wordt, kan deze ineens viral gaan. Vaak haal je dan meer geld op dan je doelbedrag. Daarnaast heb je ook in één klap veel aandacht en bekendheid gekregen.

Het reclamebureau Natwerk kwam met Bacon Hagelslag​. Natuurlijk wordt dit opgepikt, onder andere RTL Nieuws en Spits besteedden er aandacht aan. Een goede promotiestunt, maar ondertussen wel 9.000 euro in het laadje!

Bacon Hagelslag

5. Anderen helpen

Veel crowdfundingprojecten combineren het ontwikkelen van een product met het helpen van een goed doel. Wanneer je een donatie doet, schenken zij bijvoorbeeld een deel van het bedrag aan het doel. Of wanneer je het product pre-ordered, betaal je eigenlijk voor twee. Eén voor jezelf en één voor het goede doel. Een mooi voorbeeld is Waka Waka die het ‘buy one = give one’-principe toepassen. Zo zitten steeds minder mensen in het donker. Op een interactieve kaart laten ze zien dat ze al meer dan 132.000 lampen hebben weggegeven. Het begon allemaal met crowdfunding, wat bewijst dat je écht impact kunt maken met je campagne.

Waka Waka

Door in te spelen op álle voordelen die crowdfunding biedt, kunnen kleine initiatieven uitgroeien tot volwaardige bedrijven. Voor grote bedrijven is het een aantrekkelijke manier om op een bijzondere manier een nieuw product te testen, de banden met je klanten te versterken of op een unieke manier onder de aandacht te komen. Wat is voor jou de belangrijkste reden om te crowdfunden?

Mart Evers
Content Data Analist & Co-founder bij The Story Network

Creativiteit is goed, maar zonder het resultaat te meten vind ik het maar een dure hobby. Steeds meer organisaties gebruiken contentmarketing om hun verhaal te vertellen. Maar het meetbaar maken van deze activiteiten blijft een uitdaging. Ik help organisaties resultaten inzichtelijk te maken door middel van data-analyse en zo steeds beter te worden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!