5 trends die de consumentenbestedingen het komende jaar zullen bepalen volgens Warc
Het Britse research center Warc heeft editie 2024 van het Global Consumer Trends-rapport gepubliceerd.
Het Britse research center Warc heeft editie 2024 van het Global Consumer Trends-rapport gepubliceerd. Het rapport zoomt in op zaken die de aankoopbeslissingen van consumenten wereldwijd beïnvloeden en identificeert vijf trends die de consumentenbestedingen het komende jaar zullen bepalen.
Volgens Warc was 2023 was een jaar van veerkracht, waarin consumenten, ondanks de aanhoudend hoge inflatie en de gematigde economische groei, volhardden. Consumenten zijn voorzichtig optimistisch over hun financiële situatie en ontwikkelingen op het gebied van AI wekken belangstelling, vooral het potentieel om kosten te besparen.
5 consumententrends
1. Voorzichtig optimisme leidt tot veranderende bestedingen
Het consumentenvertrouwen toont tekenen van herstel: 61% van de consumenten verwacht dat hun financiële situatie in de komende zes maanden zal verbeteren. Hoewel prijs en kortingen belangrijk blijven, neemt het gebruik van kortingsbonnen en vouchers af. Jongere generaties zijn nog optimistischer: 68% van Generatie Z en 65% van de Millennials voorzien een verbetering van hun financiën, tegenover slechts 29% van de Babyboomers. Ondanks de financiële druk bloeit de reis- en toerismesector post-pandemie.
De International Air Transport Association (IATA) voorspelt een record van 4,7 miljard passagiers in 2024, boven het pre-pandemische niveau van 4,5 miljard in 2019. Volgens Grace Kite, CEO, en Charles Cleasby, Senior Economist bij Magic Numbers, vertraagt de inflatie in 2024, maar verdwijnen prijsstijgingen niet. Warc adviseert marketeers te blijven investeren in merkbouw, waarde toe te voegen aan producten en diensten, en zich te richten op sectoren met waarschijnlijk toenemende consumentenuitgaven.
2. Stijgende temperaturen veranderen het bestedingspatroon
Klimaatverandering leidt tot een stijgende vraag naar producten zoals airconditioners. 48% van de consumenten overweegt een product aan te schaffen dat helpt bij koeling. Sinds 2020 is de verkoop van airconditioningunits met 358% gestegen, aldus consumentenonderzoekplatform GWI. Warc raadt marketeers aan om in te spelen op deze veranderende behoeften, door marketinginspanningen aan te passen aan langere periodes van warm weer en consumenten te helpen zichzelf te beschermen tegen hitte.
3. De opkomst van huishoudens met meerdere generaties
Huishoudens met meerdere generaties hebben een ander koopgedrag. Uit gegevens van GWI blijkt dat in het eerste kwartaal van 2024 de helft van de respondenten de belangrijkste shopper in hun huishouden was, een daling ten opzichte van 62% in het derde kwartaal van 2021. Lori Meakin, oprichter en CEO van consultancy The Others & Me, merkt op dat marketeers vaak denken aan “familie” als een eenheid van moeder, vader en kinderen, terwijl miljoenen mensen in andere gezinssamenstellingen leven. Warc adviseert marketeers hun doelgroepbepaling te herzien en producten aan te passen aan verschillende gezinssamenstellingen en groottes.
4. AI beïnvloedt aankooptraject
AI helpt merken te voldoen aan de toenemende verwachtingen van consumenten voor een naadloze aankoopervaring. 51% van de consumenten gebruikt AI om prijzen te vergelijken. Consumenten ontdekken deze technologieën tijdens het winkelen: 72% is zich bewust van Generatieve AI in winkelervaringen en 20% heeft dergelijke tools al gebruikt. AI wordt gebruikt voor maaltijdplanning (28%), reisadviezen (26%) en mode-aanbevelingen (22%). Consumenten gebruiken AI het vaakst om prijzen te vergelijken en op de hoogte te blijven van aanbiedingen (34%). 28% staat open voor chatbots voor gepersonaliseerde aanbevelingen.
Yasmine Mansour, Regional Head of Growth bij bureau Monks, benadrukt dat merken zich kunnen onderscheiden door in te spelen op de specifieke behoeften van klanten en gebruik te maken van hyperpersonalisatie en verbeterde marketinginformatie. Warc adviseert marketeers om AI te integreren in elke fase van het klanttraject, technologie toegankelijk te maken voor alle groepen en privacykwesties aan te pakken om vertrouwen op te bouwen.
5. Heropleving van live events
Het aantal concertbezoekers is in 2023 wereldwijd met 20,3% gestegen tot 145,8 miljoen, mede dankzij wereldtournees van artiesten zoals Beyoncé en Taylor Swift. Grote sportevenementen, zoals UEFA Euro 2024 en de Olympische Spelen in Parijs, die naar verwachting 15 miljoen toeschouwers en 3 miljoen extra bezoekers naar de stad zullen trekken, stimuleren de economische groei in 2024. In het eerste kwartaal van 2024 kocht 16% van de consumenten concertkaartjes.
Live evenementen bevorderen ook consumptie in andere sectoren. Volgens GWI kocht tweederde van de bezoekers van concerten, muziekfestivals of sportevenementen eten en drinken, en reisde bijna de helft van de concertbezoekers voor het evenement. Warc adviseert marketeers om evenementenpartnerschappen zorgvuldig te kiezen om optimaal te profiteren van deze consumptiegroei.