Algoritmische profilering heeft het reclamelandschap ingrijpend veranderd door merken in staat te stellen gepersonaliseerde ervaringen en communicatie te bieden. Deze profielen die gebaseerd zijn op onder andere browsegedrag, voorkeuren en demografische gegevens, stellen merken in staat gepersonaliseerde campagnes te maken. Naarmate het bewustzijn van gegevensverzameling onder consumenten groeit, hebben percepties van consumenten van profilering—vooral de nauwkeurigheid ervan—echter invloed op hun reacties.
Black Friday is inmiddels net zo ingeburgerd in Nederland als pepernoten in deze tijd van het jaar. Consumenten worden overspoeld met aanbiedingen en reclames op tv, via mail, op social media en met schreeuwende teksten op de winkelruiten. Wat blijkt? Voor consumenten, vooral jongere generaties, roept deze week FOMO – Fear of Missing Out – op.
De ervaringseconomie, waar al zoveel over is geschreven, maakt duidelijk zijn opmars; eén op drie Nederlanders krijgt liever een ervaring dan product cadeau. Dat betekent een mogelijk verdienmodel voor bedrijven.
Uit verschillende studies blijkt dat gewoonten de belangrijkste drijfveer zijn voor koopgedrag. Voor marketeers ligt hier een uitdaging én een kans: door campagnes te ontwikkelen die focussen op de emotionele voordelen en de kwaliteit van duurzaam vlees, kunnen zij deze barrières doorbreken.
Een ruime meerderheid van consumenten stelt politiek getinte activiteiten van merken gelijk aan het innemen van een politiek standpunt. Als bedrijf zul je daardoor niet alleen zorgvuldig moeten nadenken over je handelingen, maar moet je ook nauwkeurig weten hoe je achterban hierover denkt.
Het Britse research center Warc heeft editie 2024 van het Global Consumer Trends-rapport gepubliceerd.
In de laatste maand van 2023 steeg het aantal huishoudens met een vast contract met ca. 300.000. In de maanden daarvoor was de stijging ca. 200.000 per maand.
83 procent Nederlanders gaat sport kijken deze zomer, EK Voetbal meest populair.
De WC-borstel zat horizontaal geklemd tussen de toiletpot en de WC-bril. Een mooie metafoor voor een waardevolle les.
Hoe beïnvloedt de ervaring dat het druk is in de supermarkt het aankoopgedrag van de consument?
'Academisch onderzoeksteam zoekt bedrijven, mensen, instellingen die willen helpen'Samen met een groep bedrijven en wetenschappers zijn wij bezig aan een…
'Het valt niet mee om geautomatiseerd gedrag te veranderen'Hoe lekker is het om wél te worden bijgepraat over recente wetenschappelijke…