5 tips om het marketingbudget zinvol in te zetten: use it, or lose it! #adv
Nog niet het volledige marketingbudget ingezet? Zorg dan dat je het nog dit jaar zinvol inzet. Misschien zijn nog niet alle bedrijfsdoelstellingen bereikt? Of wil je de doelstelling nóg verder overtreffen? Ook slim: werk alvast aan een goede fundering voor 2017. Maak in ieder geval gebruik van het budget dat nog beschikbaar is. Benieuwd naar 5 slimme en effectieve ideeën? Lees dan snel verder!
1. Stuur een persoonlijke Direct Mail
Verras jouw klanten, prospects of relaties met een mooie (handgeschreven) Direct Mail en voeg een cadeautje toe. Je kunt de respons van je Direct Mail tot 50% verhogen door simpelweg ‘een bobbel’ aan de envelop toe te voegen. De giveaway verdient zichzelf dus direct terug, vooral als je zorgt dat de giveaway door de brievenbus past. Dan hou je de kosten laag.
Personalisatie binnen e-mail marketing is al goed bekend. Je kunt jouw klant eenvoudig persoonlijk aanspreken, ook met een aanbod dat bij hem past. Dankzij digitale druktechnieken is dat ook voor print relatief eenvoudig. En nu is dat bij IGO-POST ook mogelijk voor giveaways en relatiegeschenken! De attentiewaarde van een gepersonaliseerd cadeau is vele malen hoger! Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk dan onze inspiratiepagina.
2. Versterk online advertising multichannel
Online investeringen zijn niet alleen uitstekend meetbaar, maar ook snel in te zetten! Je kunt zeer gericht jouw doelgroep vinden met Google Adwords of social advertising. Versterk het effect van online advertising door multichannel te denken. Stuur de bezoeker van je website offline een presentje; dan gaat de conversie zeker omhoog! Vooral als het cadeautje subtiel aansluit bij hetgeen waar de klant naar op zoek was online. Uiteraard kun je dit alleen inzetten als je de bezoeker kent, bijvoorbeeld als hij of zij is ingelogd.
3. Bedank je team
Werken je collega’s hard om meer uit zichzelf te halen? Een gewaardeerd team is een gemotiveerd team. Maak ambassadeurs van je collega’s en zet je waardering kracht bij met een cadeautje. Het effect zie je direct, maar het gaat ook helpen bij het bereiken van de ambities in 2017.
4. Trek (potentiële) klanten over de streep
Is de pijplijn nog overvol met offertes en wil je die converteren naar bestellingen? Denk dan niet meteen aan het geven van korting, maar geeft juist een cadeautje als incentive. Korting doet afbreuk aan je product, dienst of imago… terwijl een cadeautje juist waarde toevoegt. Meer weten of het geven van korting versus een cadeau? Lees onze blog!
5. Zorg voor een goede basis voor 2017!
Je bent waarschijnlijk al druk met de plannen voor 2017. De kans is groot dat events, Direct Mail campagnes en het stimuleren van loyaliteit onderdeel zijn van jouw plannen. Activiteiten die duidelijk baat hebben bij de inzet van promotionele artikelen. Relatiegeschenken en giveaways hebben geen houdbaarheidsdatum; koop ze daarom nu en zet ze in 2017 in. Het beschikbare budget voor 2017 kun je vervolgens gebruiken om de campagne te vergroten of verbeteren!
Laat je managers en directeur(en) zien dat je het volledige marketing budget nodig hebt om de doelen te bereiken, te overtreffen en om 2017 alvast een kick-start te geven. Extra tip: meet je campagnes en a/b test verschillende benaderingen. Stuur bijvoorbeeld de helft van je adresbestand een Direct Mail met gift en de andere helft zonder. Je gaat versteld staan van het resultaat.
Start vandaag met het werken aan een succesvol 2017 door loyaliteit te stimuleren, waardering te tonen en door vooruit te plannen.
Veel succes!