5 onmisbare tools voor concurrentie analyse op Facebook

12 juli 2012, 05:38

Als je actief bezig bent of wilt beginnen met Facebook marketing is het goed en handig om te analyseren hoe jouw concurrenten het op Facebook doen. En dan heb ik het niet alleen over het vergelijken van het aantal likes, maar kijk vooral naar de interactie. Een goede analyse kan je helpen om inspiratie op te doen en te zien waar je jouw prestaties kunt verbeteren. Er bestaan veel dure tools om je hierbij te helpen, maar die zijn in de meeste gevallen helemaal niet nodig. De volgende vijf tools zijn ontzettend handig om een concurrentie analyse uit te voeren en stuk voor stuk nog gratis ook. Doe er je voordeel mee.

Publieke Facebook statistieken

Met de switch naar de Timeline lay-out geeft Facebook per pagina ook enkele openbare statistieken, die voorheen niet werden vertoond. Deze kan je vinden door op de app met ‘aantal fans’ te klikken. Daar tref je o.a. de meest populaire week, woonplaats en leeftijdsgroep. Tevens geeft deze app inzage in de ontwikkeling van nieuwe fans en mensen die over de pagina praten. Hierdoor kan je van iedere pagina achterhalen of ze recent veel nieuwe fans hebben gekregen of dat ze een plotselinge toename hebben van mensen die over hen praten (dit zijn zowel fans als niet-fans die interactie hebben gehad met de pagina). Een goed startpunt voor een concurrentie analyse. Bij de volgende tools vergelijk ik de pagina van Marketingfacts met die van ‘concurrenten’ Frankwatching en DutchCowboys.

Wildfire Social Media Monitor

De standaard Facebook statistieken geven alleen inzage in de aanwas van Facebook fans van de afgelopen weken. Als je snel inzicht wilt in hoe snel het aantal fans groeit over een langere periode is de Wildfire Social Media Monitor een hele handige tool. Hiermee krijg je meteen inzage in de groei van je Facebook fans (en Twitter-volgers) en kun je deze vergelijken met twee andere pagina’s naar keuze. Zo krijg je een goed overzicht van hoe je het wat betreft fangroei doet ten opzichte van je concurrenten. Probeer bij eventuele spikes te achterhalen wat er rond die tijd gedaan is om meer fans te krijgen. Deze tool geeft verder geen inzage in de mate van interactie op de verschillende pagina’s, maar gelukkig verschillende andere tools wel.

Conversocial Profiler

Waar de Wildfire Monitor je enkel inzage geeft in de ontwikkeling van het aantal likes, geeft de Conversocial Profiler tool inzage in de mate van interactie door middel van het uitrekenen van een IPM score. De IPM (interaction per thousand fans) is een score die niet door Facebook wordt gebruikt, maar wel een hele belangrijke Facebook marketing KPI is. De standaard statistieken geven inzicht in hoe goed jouw pagina het doet, maar bieden weinig houvast om je pagina met anderen te vergelijken op het gebied van interactie. En hoe vergelijk je een pagina met 50.000 fans met eentje die er ‘slechts’ 10.000 heeft? Dit was ook een vraag waar de mensen achter Conversocial mee worstelden. Daarom ontwikkelden ze de statistiek IPM. Deze statistiek stelt je in staat om pagina’s met elkaar te vergelijken op het gebied van interactie. Daarbij tellen alleen de interacties mee die updates genereren (likes en reacties). Een grote toestroom van nieuwe fans heeft dus bijvoorbeeld geen invloed.

De IPM score wordt berekent over een periode van 30 dagen, waarbij het aantal likes en reacties dat een pagina ontvangt op haar updates gedeeld wordt door het aantal updates en het aantal fans dat een pagina heeft.

De IPM formule: ((Aantal reacties + likes) / aantal updates)) / #fans) = IPM

De uitkomst is een enkel getal dat de relatieve interactie bij pagina’s uitdrukt. Dit getal stelt je in staat om simpel pagina’s en updates te vergelijken. Met de gratis Profiler tool van Conversocial kun je iedere pagina invoeren en de IPM score berekenen. Het mooie van de Profiler tool is dat hij ook een IPM per contenttype (foto, video, tekst en link) weergeeft. Hierdoor is deze tool heel geschikt voor concurrentie analyse en zie je meteen met welke type content andere pagina’s de meeste interactie genereren (waarschijnlijk vrijwel altijd foto’s). Vergeet je ook niet aan te melden voor de email-alerts waarmee je iedere week de IPM scores van geselecteerde pagina’s netjes in je inbox ontvangt.

Simply Measured

Simply Measured geeft hele uitgebreide rapportages in Excel over je Facebook activiteiten. Niet alleen geeft het inzicht in de activiteit op je pagina, maar ook biedt het inzage in de prestaties per type update (tekst, link, foto, video), welke posts de meeste likes en reacties ontvangen en een overzicht van je meest actieve Facebookfans: jouw ambassadeurs! Naast een diepe analyse van je eigen pagina wordt een concurrentie analyse met meerdere pagina’s aangeboden. Behalve voor Facebook kun je hier ook terecht voor Twitter, Youtube en Google+ rapportages. Af en toe deze verschillende rapporten uitdraaien is een aanrader. Bij het concurrentie analyserapport kan je ook per dag zien wat de interactie op de geselecteerde pagina’s was. Zo kan je makkelijk achterhalen wat de populairste updates waren. Zo zie ik uit mijn vergelijking dat de interactie op de pagina van Frankwatching is toegenomen sinds ze gestopt zijn met het automatisch doorplaatsen van artikelen d.m.v. een RSS app. Als ze daar Marketingfacts wat vaker hadden gelezen wisten ze dat trouwens al veel eerder;)

Momentus Media Grader

Momentus biedt een hele handige tool aan waarmee je snel pagina’s kan laten checken op hun ‘gezondheid’ . De tool biedt inzage in vitale statistieken zoals het aantal fans, updates per dag, likes en reacties op de updates en tijdlijn en geeft een overall score. Het mooie is dat de tool ook inzage geeft in pagina’s uit dezelfde categorie die hoger scoren dan de door jouw gekozen pagina. Hiermee kun je meteen zien welke concurrenten (nog) beter presteren. Ondanks dat dit vaak internationale pagina’s zijn kan je deze pagina’s gebruiken ter inspiratie.

Pas de opgedane kennis en inzichten toe

Bovenstaande vijf tools zijn zeker niet de enige ‘out there’ maar wel stuk voor stuk zeer handig, gratis en bieden veel inzichten om jouw Facebook contentstrategie verder te verbeteren. Ik zou zeggen: Ga aan de slag en versla je concurrenten stuk voor stuk.

Afbeelding: Judit Klein (cc)

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

12 Reacties

    GianluigiCuccureddu

    Peter,

    Zijn er ook (NL’se) tools die meer gericht zijn op de kwalitatieve analyse van interactie?


    12 juli 2012 om 07:00
    Aljo Hartgers

    Veruit het meest uitgebreide en uitgebreide (Nederlandstalige) artikel over Facebookstatistieken. En het belang daarvan!


    12 juli 2012 om 08:30
    Berber

    Super artikel! Ga zeker deze tools eens bekijken.Conversocial Profiler kende ik al maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Een facebookpagina kent toch een engagementcurve waarbij een toename in aantal fans een gemiddelde afname in engagement per fan betekent?

    Dus: het gemiddelde percentage fans (tov je fanbase) dat reageert zal afnemen naar mate de fanbase groter wordt omdat er eenvoudigweg meer mensen zijn die niet reageren dan wel.

    Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. Dank voor de opheldering!


    12 juli 2012 om 09:04
    Peter Minkjan

    @ Gian: die zijn er wel maar hierboven vind je een selectie van 5 gratis en goede tools. Als je hebt over sentiment analyse e.d. ga je het hebben over tools die vaak alleen maar interessant zijn voor bedrijven met veel budget.

    @ Berber: Het is de uitdaging voor pagina’s om als ze groter te worden hetzelfde percentage interactie houden (IPM). Dat ligt aan je content maar aan de andere kant aan de fans en op welke wijze je ze binnen krijgt. Sommige grote pagina’s hebben in het verleden tactieken gebruikt die effectief waren in het vergaren van fans (kwantiteit) maar die niet perse echt betrokken waren (kwaliteit). Het is dus niet zo dat als je groter wordt je IPM automatisch daalt. De pagina van Marketingfacts is bijvoorbeeld meer dan verdubbeld maar de IPM is ook toegenomen.


    12 juli 2012 om 09:16
    Berber

    @Peter ja, snap ik. Als al je fans binnenkomen via een gratis iPad actie dan is dit anders dan wanneer ze intrinsiek worden gemotiveerd. Maar toch…ik vind het moeilijk om een harde vergelijking te maken tussen de IPM rate van een pagina met 500K likes en 20K likes. Maar ga er wel naar kijken natuurlijk 🙂 Thanks!


    12 juli 2012 om 10:22
    Harm-Jan

    Goed artikel met een overzicht van mooie tools. @Peter Ik ben daarnaast nog op zoek naar een goede tool om mijn top fans te ontdekken. Ik gebruikte Crowdbooster, maar deze hapert de laatste tijd. Zijn hier nog alternatieven, gratis en/of betaalde, voor?


    15 juli 2012 om 12:07
    Bram

    Hi daar,

    op de oude Fanpages was het mogelijk om te bekijken hoeveel van je fans fan waren van andere pagina’s. Zo keken wij vaak in dit overzicht om targeting te bepalen; 1945 van onze fans is bijvoorbeeld ook fan van 3voor12, etc.

    Waar is dit gebleven en bestaat deze mogelijkheid uberhaupt nog? Als iemand het antwoord heeft, graag!

    Groeten,

    Bram


    27 juli 2012 om 10:26
    Jens

    Zeer interessant. Heb je toevallig ook suggesties om een concurrentie analyse via Twitter uit te voeren?

    Alvast bedankt!


    20 april 2013 om 16:53
    Raphael

    Ik zit met een probleem bij de 5e tool, namenlijk Momentus’ Community Health Grader.

    Deze blijkt niet te werken, ook als ik deze via hun eigen site open krijg ik een 404 error not found.

    Heeft iemand hiervoor een oplossing ?

    Vriendelijke groeten

    Raphaël


    31 juli 2014 om 12:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!