4e kwartaal 2003: recordgroei in online marketing
Het 4e kwartaal van 2003 gaat als record in de boeken, aldus een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers in the USA. De groei in online advertising bedroeg 38% en vertegenwoordigde een bedrag van 2,2 biljoen (!) dollar. Totaal werd in 2003 een bedrag van 7,2 biljoen dollar geinvesteerd, een groei van 20% t.o.v. 2002.
Als belangrijkste redenen voor deze groei worden aangegeven:
1. Een verandering in gedragspatronen van consumenten ten faveure van internet.
2. De meetbaarheid en de mogelijkheid om data te vergaren i.t.t. overige media.
3. Beschikbaarheid van breed gedragen standaarden en richtlijnen.
4. Hogere return on investment t.o.v. bijvoorbeeld een medium als tv.
Drijvende kracht achter de groei wordt search engine marketing genoemd. De groei in deze tak van sport bedroeg volgens eMarketer in 2003 123%. Een bevestiging van wat we al eens eerder op Marketingfacts hebben geconstateerd (artikel 1 februari 2004, artikel 5 januari 2004).
Naast zoekmachinemarketing wordt tevens een aanzienlijke groei verwacht in breedband video’s (ook niets nieuws). Jupiter Research schat nu in dat het aandeel van rich en streaming media in de totale online marketinginvesteringen 11% bedraagt. In 2008 verwacht men een aandeel van 39%.
Bron: MediaPost
Lees miljard ipv biljoen! 2 biljoen dollars is onmogelijk. Wat blijkt : dat in de originele tekst 2 billion staat maar een amerikaans billion is een nederlands miljard!