4e kwartaal 2003: recordgroei in online marketing

13 februari 2004, 20:22

Het 4e kwartaal van 2003 gaat als record in de boeken, aldus een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers in the USA. De groei in online advertising bedroeg 38% en vertegenwoordigde een bedrag van 2,2 biljoen (!) dollar. Totaal werd in 2003 een bedrag van 7,2 biljoen dollar geinvesteerd, een groei van 20% t.o.v. 2002.

Als belangrijkste redenen voor deze groei worden aangegeven:

1. Een verandering in gedragspatronen van consumenten ten faveure van internet.

2. De meetbaarheid en de mogelijkheid om data te vergaren i.t.t. overige media.

3. Beschikbaarheid van breed gedragen standaarden en richtlijnen.

4. Hogere return on investment t.o.v. bijvoorbeeld een medium als tv.

Drijvende kracht achter de groei wordt search engine marketing genoemd. De groei in deze tak van sport bedroeg volgens eMarketer in 2003 123%. Een bevestiging van wat we al eens eerder op Marketingfacts hebben geconstateerd (artikel 1 februari 2004, artikel 5 januari 2004).

Naast zoekmachinemarketing wordt tevens een aanzienlijke groei verwacht in breedband video’s (ook niets nieuws). Jupiter Research schat nu in dat het aandeel van rich en streaming media in de totale online marketinginvesteringen 11% bedraagt. In 2008 verwacht men een aandeel van 39%.

Bron: MediaPost

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

1 Reactie

    haest

    Lees miljard ipv biljoen! 2 biljoen dollars is onmogelijk. Wat blijkt : dat in de originele tekst 2 billion staat maar een amerikaans billion is een nederlands miljard!


    17 februari 2004 om 13:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!