Je bekijkt een artikel van PostNL
partner

4 slimme tips voor groener versturen en bezorgen

Steeds meer consumenten kiezen voor webshops die voor duurzame oplossingen gaan.

13 september 2022, 06:00 408 x gelezen

Daarbij kijken ze niet alleen naar het product, maar vooral ook naar het logistieke proces. In dit artikel staan daarom praktische tips om jouw verpakking en de bezorging  groener in te richten. Tips waarmee je actief een bijdrage levert aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Beter voor het milieu én vaak ook voor je portemonnee.

Ook op zoek naar groene oplossingen voor een duurzame bezorging van bestellingen? Lees meer duurzame tips en succesverhalen van andere ondernemers in het online magazine  ‘meer groene oplossingen’.

  1. Bied klanten bezorgopties aan
    Er is niets zo vervelend als uitkijken naar een pakketje en vervolgens de bezorger toch net mislopen. Vervelend voor je klant, maar ook voor jou als groene ondernemer. Want meerdere bezorgpogingen zorgen voor meer kilometers en dus meer uitstoot. De oplossing? Geef je klant de keuze uit meerdere bezorgopties in je check-out. Op deze manier kiezen je klanten zelf waar en wanneer ze hun pakket willen ontvangen. De kans dat de bezorging in één keer raak is, is dan natuurlijk meteen een stuk groter. Je koppelt de verschillende bezorgopties eenvoudig aan je webwinkel met de plug-ins en API’s van PostNL. Goed voor je klanttevredenheid, maar ook voor het milieu. Want zo rijdt de bezorger minder onnodige kilometers.
  2. Controleer het bezorgadres
    Een fout maken bij het invoeren van het bezorgadres, dat overkomt iedereen wel eens. Toch kan zo’n klein foutje vervelende gevolgen hebben. Niet alleen komt je product op een verkeerde plek terecht, ook worden er onnodig extra kilometers gereden. Een fout ingevoerd adres heeft dus een negatieve invloed op de CO2-uitstoot van de bezorging van jouw pakketten. Verkeerd ingevoerde adressen kun je voorkomen met de adrescheck van PostNL. Deze adresvalidatie vult adressen snel en automatisch aan in de check-out van je webshop. De adrescheck is beschikbaar voor adressen in meer dan 170 landen en zet het adres gelijk in de juiste adresstructuur.
  3. Verpak én verstuur geen lucht
    Het is een van de grootste irritaties bij consumenten: een grote doos ontvangen met daarin een veel kleiner product. Niet alleen zorgen passende verpakkingen voor meer tevreden klanten, ze passen ook bij een duurzame aanpak van je logistieke proces. Met kleinere verpakkingen verbruik je minder materiaal én verstuur je minder lucht. Dat is beter voor het milieu én je portemonnee. Ga jij ook graag voor een efficiënter, duurzamer en goedkoper logistiek proces? Met de 1.400 verschillende verpakkingsproducten van PostNL vind je altijd een verpakking die goed uitpakt.
  4. Kies voor een groene bezorger
    Als e-commerce ondernemer kun je niet alles zelf regelen. Voor bepaalde onderdelen van je proces moet je op gespecialiseerde partners kunnen rekenen. Dat geldt ook voor de bezorging en als je duurzaam wilt ondernemen loont het om te kiezen voor een bewust groene bezorgpartner.

PostNL investeert in slimme groene oplossingen om de bezorging zo duurzaam mogelijk in te richten. Zo vervangen we fossiele brandstoffen van onze vrachtwagens door duurzame alternatieven. Bij internationale bezorging kiezen we altijd voor vliegtuigen die minder CO2 uitstoten en zetten we binnen Europa steeds vaker vrachtwagens in als alternatief voor het vliegtuig. We sorteren post en pakketten 100% CO2-uitstootvrij. Mede dankzij het gebruik van zonnepanelen, zuinig energieverbruik en inkoop van duurzame energie behoren onze sorteercentra tot de meest duurzame van Nederland. En in ‘the last mile’ rijden we al met ruim 1500 elektrische bussen, (bak)fietsen en scooters. Meer dan 90% van onze postbezorging is al uitstootvrij. In 2030 willen we alle post en pakketten volledig uitstootvrij bezorgen.

Wij zijn PostNL. Jouw favoriete bezorger. We bezorgen dagelijks pakketten en vijf dagen per week post. Voor onze klanten zijn wij de onmisbare schakel tussen verzenders en ontvangers en de verbinder tussen de fysieke en digitale wereld.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!