4 Adwords toppositie-tips, het pad tot conversie, locatie in zoekwoorden en mobile best practices

Nieuws van webanalisten (deel: 127)

4 Adwords toppositie-tips, het pad tot conversie, locatie in zoekwoorden en mobile best practices

Alouette Edens van Internet Advantage deelt 4 tips om je AdWords advertenties op topposities te optimaliseren, een infographic over het pad tot conversie van ion interactive, eFocus' Jeroen van Eck en Paul van Oosterhout praten over het effect van locaties in zoekwoordposities in Google Analytics en de best practices voor mobile ecommerce van Monetate.

4 tips om je AdWords advertenties op topposities te optimaliseren

Begin 2011 heeft Google aanpassingen gemaakt in de lay-out van de advertentieteksten die vertoond worden op de eerste drie posities. De eerste beschrijvingsregel en/of domeinnaam kan/kunnen achter de kop vertoond worden. Google geeft aan dat de lay-out van de advertentietekst afhankelijk is van het volgende: “Als we hebben bepaald dat uw eerste beschrijvingsregel duidelijk een volledige woordgroep of zin is, kunnen we een deel van uw beschrijving aan uw kop toevoegen, waardoor we een langere, meer opvallende kop maken.” “Wanneer er voldoende ruimte is, kunnen we aan de kop van uw advertentie ook het domein van uw website toevoegen. Het domein wordt van de kop gescheiden door een verticaal streepje (‘|’).”

De advertentieteksten kunnen op 3 verschillende manieren getoond worden. Helemaal top! Maar houden adverteerders er inmiddels voldoende rekening mee dat deze lay-out ervoor kan zorgen dat (oude) advertentieteksten niet meer vloeiend lopen of dat de advertentieruimte niet 100% benut wordt? Ik zal enkele voorbeelden en tips geven die je kan gebruiken om jouw advertenties te optimaliseren.

Tip 1: Benut de advertentieruimte maximaal

Wanneer je in de kop de naam van je merk of bedrijf vermeldt en Google plaatst het domein erachter, dan zie je twee keer de merknaam. Zonde, want de advertentieruimte in de kop kan je goed gebruiken voor een andere trigger, zoals het vermelden van de kortingen. Hetzelfde geldt wanneer de eerste beschrijvingsregel achter de kop vertoond wordt. Het kan zo zijn dat je vrijwel dezelfde uiting twee keer ziet. In mijn optiek kan je deze ruimte beter gebruiken voor bijvoorbeeld de levertijd.

Lees het hele artikel en alle 4 de tips op Webanalisten.nl.

Het pad tot conversie is zojuist gemakkelijker geworden [infographic]

In ons vak zijn we zoveel bezig met conversie-optimalisatie, dat we soms de basis nog wel eens uit het oog willen verliezen. ion interactive deelt een handige infographic waarin conversie teruggebracht wordt naar waar het eigenlijk allemaal om gaat.

De implementatie van deze stappen, en hoe we deze zo optimaal mogelijk uit kunnen voeren, is natuurlijk waar wij goed in zijn. Maar soms zijn we zo met de details bezig, dat we het grote plaatje wel eens uit het oog verliezen. Zorg dat je je altijd realiseert hoe het pad tot een conversie in de basis er uit ziet.

Bekijk de infographic op Webanalisten.nl.

Het effect van locatie op zoekwoordposities in Google Analytics

Zoekresultaten in zoekmachines worden steeds persoonlijker en verschillen per gebruiker. Een eerste positie is niet overal en bij iedereen een eerste positie. Een belangrijke factor waarop variaties in de posities van zoekresultaten bepaald worden is de locatie. Zoekresultaten veranderen op basis van de locatie van waaruit iemand zoekt. Met name sinds de onlangs uitgerolde Venice update van Google (februari 2012) is locatie van nog grotere invloed geworden. Wij vragen ons af of we die variatie in zoekwoordposities op basis van locaties inzichtelijk kunnen maken in Google Analytics.

We willen het per locatie verschillend scoren van zoekwoorden inzichtelijk maken in Google Analytics op een zo gemakkelijk mogelijke manier. We willen je graag stap voor stap meenemen in wat we gedaan hebben. Mocht je goede ideeën of verbeteringen hebben: reageer, deel en vul aan! Voor onze meting hebben we de volgende dingen gebruikt:

1. Een apart Google Analytics-profiel waarin we dit meetbaar gaan maken;
2. Een filter dat zoekwoordposities per zoekopdracht inzichtelijk maakt (bron: webanalisten.nl);
3. Een aangepast rapport dat per plaats de gebruikte zoekopdrachten en posities weergeeft;
4. Een geavanceerd filter om te kunnen filteren op specifiek zoekwoord.

Meer weten over de Venice update en hoe dit inzichtelijk te maken in Google Analytics? Lees verder op Webanalisten.nl.

Mobile commerce best practices

Uit onderzoek van e-Marketeer en Internetretailer.com komt naar voren dat ‘mobile commerce’ in 2015 alleen in Amerika al op zal lopen tot een ongelooflijke $28,5 miljard. Je kunt er dan ook niet meer om heen: als je website niet geoptimaliseerd is voor de mobiele winkelier, laat je geld liggen.

Zo gaat een optimalisatie verder dan alleen een mobiele Landingspagina : zorg dat de hele mobiele winkelervaring geoptimaliseerd is. Bedenk met welk doel je mobiele bezoekers naar je website komen. Wat voor informatie zijn ze ‘on the go’ naar op zoek? Wat kan je met het gegeven dat een mobiele klant misschien wel om de hoek van je stenen winkel staat?

In dit rapport bespreekt Monetate de best practices voor mobiele (conversie-)optimalisatie. Zorg er voor dat zowel je mobiele landingspagina als je mobiele website geoptimaliseerd gaan worden, want mobile commerce wordt alleen nog maar belangrijker.

Het rapport is te downloaden op Webanalisten.nl.

Credits afbeelding: kennymatic (CC)


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.