Mobiele innovatie in Brazilie

19 april 2010, 10:10

Bij het binnen lopen van het hoofdkantoor van Movile valt ons gelijk de muur op met een scala aan bedrijven. Helemaal rechts onderin vinden we zelfs een klein stukje Nederland, Nimbuzz. Een goede icebreaker voor ons gesprek met Farbricio Bloisi, CEO van Movile. Movile is een grote mobile VAS speler in Brazilië. VAS staat voor Value Added Services. Met zo’n 130 man proberen zij hun visie om de grootse VAS speler in Brazilië te worden waar te maken. 50% van Movile valt onder MIH en Naspers. Hoewel Fabricio gelooft dat de smartphones een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de toekomst, ligt de focus bij Movile op de “feature phone”. Iphones, Blackberry’s, Ipad’s, allemaal leuk en aardig, maar een groot deel bevolking heeft daar nu nog geen geld voor. En hoe blijf je innovatief en inspirerend als je je alleen maar op die 20% focust die dat wel kan? Antwoord: door gewoon stemming “nee” te zeggen en je ook te richten op de markt van feature phones. Ter info, feature phones zijn alle telefoons die niet in de categorie smartphone of PDA vallen. Dus ook die 3310, die je eigenlijk al lang weg wilde gooien, maar voor de nostalgie toch nog op een speciaal plekje hebt bewaard.

Movile ontwikkelde de location based SMS strategy game “Senhor da Guerra”, waarin men doormiddel van SMS een bepaald gebied kan veroveren. Een game die zo’n 900.000 SMSjes per maand verwerkt. Ook ziet Bloisi een rooskleurige toekomst voor mobile banking. In een land waar 40% van de bevolking geen bankrekening heeft, maar er wel een mobiele penetratie is van ruim 91%, liggen immers enorme kansen. De technologie heeft Movile al klaar liggen, het zijn echter de regels van de regering en banken die het gehele proces vertragen.

Onze propvolle agenda liet het helaas niet toe om nog even langs te piepen bij Nimbuzz en MIH, die zich eveneens in het zelfde gebouw bevinden. Wij moesten verder naar agency Gringo, waar we gezien de website, hoge verwachtingen van hadden.

Na een ritje met de lift naar verdieping 35 staan we even stil voor een schuifdeur. Gringo, staat er klein op, twijfelend proberen we het geheel naar rechts te schuiven. Ze zeggen dat je binnen een split second al iemand beoordeelt hebt, voordat je überhaupt met elkaar gesproken hebt. Dit overkwam ons bij het binnenkomen van Gringo Headquarters. De muren waren 1 en al whiteboard waar de brainstorm sessies ongestructureerd door elkaar heen liepen. De werkvloer leek op 1 grote krioelende mensenmassa en de windows pc was hier voor goed verbannen. Dit was duidelijke een plaats waar creativiteit gewoon in de lucht zat. Andre Matarazzo begroet ons met two thumps up. Iemand die je niet kan missen met zijn lengte en kale hoofd voorzien van tattoo. Na het doorlopen van 3 etages is er boven nog een kleine meeting room.

Andre heeft door zijn internationale jaren heen een aardig CV opgebouwd. Hij werkte als Creative Art Director bij TYO-TD in Tokyo, Farfar in Stockholm en bij Blast Radius in Vancouver. Samen met Fabiola, de sterke vrouw achter de creatieve man, heeft hij de full service agency sinds 2006. Alle grote merken zijn klant bij Gringo; Coca Cola, Absolute Wodka en Nike bijvoorbeeld. Ze zijn de meest creatieve agency en Andre is gepassioneerd over hoe marketing zich zal ontwikkelen. Wat wil de klant van de toekomst, hoe gaat hij zich gedragen, hoe wordt advertising geïntegreerd in daily life?

Innovatiereis

Dit jaar gaat de jaarlijkse media innovatiereis van Marketingfacts, Coincide en InterimIC naar Brazilië. Met een selecte groep van 20 tot 30 man bezoeken we Sao Paulo en Rio de Janeiro om zo onze kennis te verrijken en uit te wisselen met dit uiterst sociale volk. Heb je serieuze interesse om mee te gaan? Mail ons dan even op {encode=”info@marketingfacts.nl” title=”info@marketingfacts.nl”}.

Dorrit Gruijters
Directeur bij Coincide BV

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!