Chat- en twitterbot Trijntje van 9292 gelanceerd

15 april 2010, 17:09

{title}Bijna twee maanden geleden kon je hier op Marketingfacts als eerste Trijntje van 9292 testen. Gisteren is de virtuele reisassistent geïntegreerd met 9292ov.nl en de social media Twitter, Hyves, iGoogle en Windows Live Messenger via chat [at] trijntjevan9292.nl. Trijntje van 9292 is hiermee de eerste interactieve twitterbot in Nederland waarmee je een route kunt plannen. Op de eerste dag werden er ruim 1500 routes met Trijntje van 9292 gepland.

Achtergrond

“9292 is al langer op zoek naar een meer persoonlijke benadering voor het verstrekken van reisinformatie. Daarbij menen wij dat reisinformatie op verschillende manieren beschikbaar moet zijn, ongeacht het kanaal waar je gebruik van maakt en op het tijdstip dat het jou uitkomt”, zegt Mark de Bruin, marketing manager bij 9292. “De door Ecreation ontwikkelde oplossingen voor Twitter, Hyves, iGoogle en Windows Live Messenger zorgen ervoor dat wij onze doelgroep nog beter kunnen bedienen. Trijntje van 9292 is 24/7 te benaderen en dus een goede toevoeging op onze dienstverlening.”

Eerste twitterbot voor routeplanning

“De integratie van een interactieve chatbot in Twitter is uniek en 9292 is het eerste bedrijf in Nederland dat dit op een dergelijke manier toepast”, zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. “Deze wisselwerking tussen chatbots en social media is komend jaar een aandachtsgebied voor ons. Zeker jongeren zijn op deze manier erg goed te bereiken”.

Integratie met mobiel met QR codes

Met behulp van QR codes kunnen gebruikers van Trijntje het advies scannen met hun mobiele telefoon om zo het advies onderweg te kunnen raadplegen. Trijntje van 9292 is, naast de onlangs geintroduceerde 9292ov reiswidget en de website 9292ov.nl inmiddels het derde product van 9292 met QR codes.

Promotie

Vanaf maandag start de promotie van Trijntje van 9292 in chatbot Alice die inmiddels ruim 2 miljoen vrienden heeft door middel van botvertising. Gebruikers van chatbot Alice die geinteresseerd zijn in openbaar vervoer zullen geattendeerd worden op de vriendin van Alice: Trijntje. Naast integratie in de 9292 producten zal Trijntje een prominente rol in gaan vervullen tijdens de video-wedstrijd 9292 en ik.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    jbcgeurtsen

    Eindelijk een bot waar je wél iets aan hebt! Alleen nu vraag ik me af: wie is het meisje op de foto en weet zij al dat zij tegenwoordig ‘Trijntje’ heet? 🙂


    16 april 2010 om 12:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!