Trijntje van 9292, jouw interactieve OV reisadviseur op MSN, Twitter en Hyves

25 februari 2010, 13:31

{title}Onlangs heeft 9292ov, het bedrijf waar ik werk, een groot onderzoek gedaan onder 7200 bezoekers van de website 9292ov.nl. We doen dit ieder jaar om te kijken of het profiel van onze gebruikers verandert. Nieuw in het laatste onderzoek waren de vragen rondom het gebruik van sociale media. Het blijkt dat 79% van de respondenten sociale media gebruikt. De meest gebruikte sociale media onder de bezoekers van 9292ov.nl: MySpace (56%), Hyves (55%), Windows Live Messenger (25%), LinkedIn (18%), Plaxo (8%) en Twitter (4%).

Voor Hyves, Windows Live Messenger en Twitter heeft 9292 een nieuwe dienst ontwikkeld: Trijntje van 9292. Zij is onze interactieve reisadviseur in 4 verschijningsvormen: webchat via 9292ov.nl, twitterbot @trijntjevan9292, MSN chatbot en een Hyves gadget. Momenteel is Trijntje van 9292 bijna af en heb ik jullie hulp nodig. Wil jij deze dienst als eerste testen?

Trijntje is geen echte reisadviseur en wordt niet door mensen bestuurd. Het is geen vervanging van andere kanalen, maar een nieuw aanvullend kanaal. Het is dus ook geen webcare als Danielle van Tele2, die onlangs in het nieuws kwam. Voor 9292 is Trijntje een extra loket aangepast aan de gebruikers van die media om op een voor hen aantrekkelijke manier OV adviezen op te kunnen vragen.

De afgelopen tijd hebben we geprobeerd Trijntje van 9292 zo veel mogelijk te leren zodat ze op veel (reis)vragen antwoord weet. Zelf denken we dat dit aardig gelukt is, maar hebben we ook gemerkt dat Trijntje nog niet slim genoeg is. Wij weten eigenlijk nog niet precies wat jullie als potentiële gebruikers aan haar zouden willen vragen. Daarom: wil jij Trijntje van 9292 een paar vragen stellen?

Op www.trijntjevan9292.nl staat een handleiding hoe je een OV reis kunt plannen. Ook staat daar de webchat klaar. Je kunt daar anoniem chatten met Trijntje, dat is de makkelijkste manier om haar vragen te stellen. Naast een reisadvies plannen, kun je ook andere OV vragen stellen aan Trijntje. Probeer het eens!

Wij analyseren de chatsessies en kunnen daarmee onze Trijntje nog slimmer maken. Naast chatten hoef je dus eigenlijk niets te doen. Maar als je wilt laten weten wat je van deze nieuwe dienst vindt, dan kun je natuurlijk een bericht hieronder achterlaten of op haar Hyves.

De andere adressen van Trijntje zijn:

Twitter: volg @trijntjevan9292, voeg haar toe en stuur haar berichten

Windows Live Messenger: voeg Trijntje toe via chat @ trijntjevan9292.nl

Hyves: http://trijntjevan9292.hyves.nl

Resultaten

Natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden van de resultaten en de vorderingen zodra Trijntje van 9292 helemaal af dankzij jullie.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Writeaholic

    Leuk 🙂 Heb het even geprobeerd. Zou het wel leuk vinden als Trijntje hoi terug zegt ;-)! En toen ik aangaf vertrekpunt Station Eindhoven Centraal, herkende ze deze niet en vroeg ze om een keuze tussen Eindhoven en Eindhoven Beukenlaan. Verder leuke tool!


    25 februari 2010 om 14:54
    DannyK22

    56% van 7200 bezoekers gebruikt MySpace. Wow. Da’s meer dan ik had verwacht. Had dat eerder bij facebook gedacht.

    Nog even bij melden. De 9292 OV Pro iPhone app is op dit moment gratis te downloaden in de App Store.

    Allemaal om versie 3.0, die eind maart moet verschijnen, te promoten


    25 februari 2010 om 15:04
    kleijn

    Handige tool. Misschien nuttig om NU toe te voegen als optie wanneer iemand zo snel mogelijk wil vertrekken i.p.v. een tijdstip.


    25 februari 2010 om 15:29
    Maarten

    Is er toevallig geen Facebook versie? Ik hoef geen hyves meer


    25 februari 2010 om 18:23
    Mark de Bruin

    Dank voor de complimenten!

    @Writeaholic – we voegen “hoi” toe 😉

    @DannyK22 – Ik vond het ook erg veel. Over een aantal weken gaan we wel een MySpace widget lanceren… De iPhone app 9292ov Pro is inderdaad gratis en wordt erg veel gedownload momenteel.

    @kleijn – we gaan “nu” toevoegen en dan de servertijd gebruiken. Dank!

    Mochten er nog twitteraars zijn onder jullie: via twitter kun je met @trijntjevan9292 twitteren. In één of twee stappen plannen kan ook. Zeg bijvoorbeeld ‘plan van woerden naar amsterdam vandaag om 13:00 aankomst’.

    Of gebruik een postcode of adres: ‘plan van 3511dt naar 3628bb morgen om 17:00 vertrek’ of ‘plan van woerden, kerkplein naar 1791cc vandaag om 13.00 aankomst’.


    25 februari 2010 om 18:25
    Mark de Bruin

    @Maarten – we kijken nog naar de developers.facebook.com sectie. Er verschijnt binnenkort wel een andere widget die het op Facebook, iGoogle en MySpace gaat doen. Voor nu zou je kunnen chatten via http://www.trijntjevan9292.nl


    25 februari 2010 om 18:28
    Mark de Bruin

    @Maarten – we kijken nog naar de developers.facebook.com sectie. Er verschijnt binnenkort wel een andere widget die het op Facebook, iGoogle en MySpace gaat doen. Voor nu zou je kunnen chatten via http://www.trijntjevan9292.nl


    25 februari 2010 om 18:28
    Peter

    Vind r nu al leuk! 😉 Knappe meid ook.

    Ze mag van mij echter wel wat menselijker. Zeker in de chatomgeving. ‘Ongeldige invoer, het juiste formaat is hh:mm bijvoorbeeld: 12:30’ komt niet heel menselijk over wat toch wel de bedoeling is lijkt me.

    De twitter optie is leuk, maar vind het jammer dat op het einde alsnog gewoon een link komt naar een webpagina en ik niet gewoon als DM de oplossing binnen krijg. Dat is wel zo makkelijk als ik niet via 3g maar via wifi mijn reis plan en vervolgens in mijn twitterprogramma offline mijn geplande reis terug kan lezen.


    26 februari 2010 om 07:27
    Tom

    Geinig, ik zou alleen ook graag bij de datum dingen als ‘overmorgen’ of ‘eergisteren’ aan kunnen geven.

    Een mooie vraag die ik graag zou willen stellen zou zijn:

    Mag ik de mogelijke vertrektijden van lijn 29 vanaf de schuurmanstraat in zwolle.

    Ik kan me voorstellen dat dit nieuwe functionaliteit is en dus niet binnen het bereik van trijntje valt.


    1 maart 2010 om 14:34
    echo

    Met alle respect, maar zou het niet vele malen verstandiger zijn te investeren in het verbeteren van de basisfunctionaliteit van http://www.9292ov.nl dan in dit soort gefröbel in de marge? Een willekeurig voorbeeld: als een persoon reisadvies vanaf station ‘Lunetten’ naar station ‘Den Haag’ wil, zal hij in 99% van de gevallen station ‘Den Haag Centraal’ bedoelen en in 100% van de gevallen station ‘Utrecht Lunetten’ (wat overigens pas de tweede suggestie is, waar de eerste suggestie – station ‘Vught’ – vandaan komt mag Joost weten..). Analyseer hoe mensen zoeken en leer daar van! Een beetje aandacht aan de zoekmethodes kan echt geen kwaad en zou veel frustratie schelen. Dank.


    1 maart 2010 om 19:31
    Mark de Bruin

    @echo: investering in Trijntje gaat niet ten koste van de website. Met de website komt het ook goed 😉

    Je opmerking betreffende het advies dat je kreeg van trijntje nemen we mee in het testrapport. Dank!


    2 maart 2010 om 06:07
    Mark de Bruin

    @echo: investering in Trijntje gaat niet ten koste van de website. Met de website komt het ook goed 😉

    Je opmerking betreffende het advies dat je kreeg van trijntje nemen we mee in het testrapport. Dank!


    2 maart 2010 om 06:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!