Gist: Ultiem social profile management?

15 februari 2010, 06:52

Buzz van Google leek het begin te worden van een integratie van diverse sociale media met de Google chat en Gmail. Net als Google Wave wordt er aan die belofte nog niet voldaan en ‘buzzt’ de eerste parodie van de commercial al over het web. Google is welzeker goed op weg, toch lijkt een een vriendelijk Googledashboard met je Facebookcontacten, Hyves, Gmail, chat, Twitter, Linkedin en meer communities nog ver weg. Google lijkt een big brother-imago aan te nemen gezien de koppeling van privégegevens. De ultieme synergie tussen de genoemde communities zou dan ook een betere acceptatie kunnen hebben indien hij van een andere partij dan Microsoft of Google afkomstig is. De gratis dienst Gist.com lijkt een voorbeeld van zo een ‘objectieve’ partij te zijn (zie de videoreview hieronder). Gist is niet nieuw maar lijkt – onder andere door de komst van een iPhone-applicatie- aan gebruikerswaarde toe te nemen.

‘Gist your account’

Gist.com verbindt in één overzichtelijk dashboard je Outlook contacten en mails, je Gmail, Twitter, Facebook, LinkedIn en CRM Salesforce. Social CRM zoals dat begin 2010 trendy heet. Ik zou het liever ‘social profile management’ willen noemen. Je koppelt namelijk data van je contact aan elkaar en bouwt naast de formele klantgegevens een nieuw profiel die informeel en formeel mixt. Naast de bekende communities en maildiensten kan Gist ook vreemde klantgegevens koppelen via bijvoorbeeld een CSV import.

Dashboard, People en Companies

Gist kent drie vertrekpunten. Je dashboard is de timeline waar mails, Tweets, Facebook berichten en meer binnenkomen.Verbluffend is het overzicht dat het dashboard blijft behouden. Handig zijn de opties om personen en bedrijven een bepaalde belangrijkheid mee te geven. Dit geeft een prettige scheiding tussen contacten waarvan je graag alles wilt zien uit alle commuties en die contacten die je alleen zakelijk bedient. People is de lijst van personen in deze sociale CRM en Companies zijn de bedrijven waarmee je bijvoorbeeld via hun RSS van persberichten bent verbonden. Gist koppelt de relevantie van communicatiecommunicatie aan het juiste profiel. Je reageert eenvoudig in de timeline op een tweet via een post… op Twitter. Je reageert op een bericht uit Facebook door vanuit de timeline terug te posten naar Facebook.

Gist belooft je netwerk niet onnodig te spammen met uitnodigen en gebruike veilige ‘private servers’. De Twitter-account van Gist meldt dat er tevens een iPhone-applicatie is.

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!