ReclameReview: Ren of stem

10 februari 2010, 12:09

Om stemgerechtigde jongeren te informeren over de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010, lieten het Ministerie van Algemene Zaken en de RVD deze web-only commercial maken. Freerunners spelen de hoofdrol en zij laten zien dat je je echt niet uit hoeft te sloven om het stemlokaal bij jou in de buurt te bereiken. Het filmpje wordt onder andere verspreid via advertorials op blogs en online communities.

Credits:

Concept: Henjo Guitjens en Mark Doodeman

Regie: Mark Doodeman

Free Runners: Action Henk en Monkey

Bureau: Publicis Consultants Van Sluis

Opdrachtgever: Ministerie van Algemene Zaken/RVD

De doelstelling:

Stemgerechtigde jongeren informeren over de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010.

De boodschap:

Voor de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010 kun je in elk stemlokaal in je eigen gemeente stemmen, dus je hoeft je niet uit te sloven zoals deze freerunners! Maar dan moet je wel een stempas en een geldig identiteitsbewijs meenemen.

Het oordeel:

Goede zaak natuurlijk dat er speciaal aan stemgerechtigde jongeren gedacht wordt met deze commercial. De vraag is alleen of het werkt. Dat veel jongeren niet gaan stemmen, heeft immers ook te maken met desinteresse in politiek. En die los je niet op met dit filmpje. Voor de jongeren die het veel gedoe vinden om te gaan stemmen, zou deze commercial wel drempels kunnen wegnemen. Maar dan zitten we nog met de uitvoering. Is het hippe karakter van freerunnen inmiddels niet zo besmet geraakt door gebruik in allerlei mainstream media (zoals dit soort commercials) dat jongeren er inmiddels niet meer warm voor lopen? En is de link tussen freerunnen en ‘veel gedoe’ juist niet tegenstrijdig? Volgens mij is de bedoeling van freerunnen namelijk zo snel mogelijk ergens komen door af te wijken van gebaande paden. Oké, je wordt er wel moe van, dus het kost zeker moeite. Ik hoop dat de commercial veel jongeren over de streep trekt om te gaan stemmen. Ik ben benieuwd of te meten valt of de campagne daadwerkelijk verschil maakt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Henjo

    Ik denk ook niet dat er meer jongeren gaan stemmen door dit filmpje. Maar volgens mij heeft het wel attentiewaarde en bereik je een groep die misschien niet de postbus51 spotjes ziet. Weten dat er verkiezingen zijn op 3 maart is volgens mij ook al een heel mooie doelstelling. En geef toe, het filmpje valt wel op door dat freerunnen. Vind ik tenminste.


    10 februari 2010 om 12:58
    Hardcopy

    Mee eens, Henjo!


    10 februari 2010 om 13:14
    Mike van Hoenselaar

    Als doelgroep van dit filmpje zou het me niet eerder hebben doen besluiten om te gaan stemmen. Ik denk dat wat David zegt over desinteresse betreft politiek groter is inderdaad speelt. Daar doet een filmpje niets aan. De datum van 3 maart zal in ieder geval wel beter blijven hangen. Maar hoe meer je dat ziet hoe beter het blijft zitten in je hoofd.

    Belangrijkste vind ik dat er in ieder geval iets gedaan wordt om jongeren aan het stemmen te krijgen. Poltiek heeft volgens mij voor veel jongeren een duf imago. Doordat jongeren dit soort filmpjes zien wordt dat beeld in ieder geval weer iets verbeterd.

    Ik vraag me wel af waar ze filmpjes bekeken kunnen worden. Op Marketingfacts lijkt me niet de doelgroep te zitten. Meer sites zoals Flabber, YouTube, GeenStijl e.d. moeten dit soort zaken oppakken. Ben benieuwd.


    11 februari 2010 om 07:09
    Patrick

    @Mike

    Hij is inderdaad te vinden op tal van jongerensites zoals biertijd.com, topfunny.nl, wearefashion.nl, e.d. en zo’n beetje elke Nederlandse videocommunity.


    11 februari 2010 om 10:45
    Patricia

    Ik vind het een beetje nephip, sorry. Maar ik vraag me eigenlijk meer af waarom we niet online kunnen stemmen. Met DigiD zou dat toch moeten kunnen. Dan neem je pas echt een drempel weg, en niet alleen bij jongeren. Hoef je tenminste niet meer naar zo’n stemhok…


    11 februari 2010 om 12:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!