ReclameReview: Beachmasters
We kennen allemaal de commercials van de Koninklijke Landmacht met het thema Geschikt/Ongeschikt. Blijkbaar vond Beachmasters deze campagne zo goed dat ze er een parodie op maakten. Wat mij betreft hadden ze dat niet hoeven doen… Het kan leuk zijn om een parodie te maken op een bestaande reclamecampagne. Bavaria deed bijvoorbeeld de walk-in fridge van Heineken eens dunnetjes over. Dat het niet altijd een geslaagd idee hoeft te zijn, bewijst Beachmasters hier in mijn ogen.
Credits:
Bureau: Brand New Telly Industries
Account: Marieke Prette
Concept: Mirjam van Dijk, Wouter van der Pauw
D.O.P.: Jan van Nieuwenhuizen
Klant: Michelle van Dijk
Productie: Marieke Prette
Regie: Steven van Ooy
De doelstelling:
De landmacht toont al jaren welke jongeren geschikt en ongeschikt zijn voor het leger. Beachmasters laat in zijn TV campagne zien dat je niet te snel moet oordelen.
De uitwerking:
Sommige mensen zijn niet ongeschikt, maar tijdelijk ongeschikt. Het kan zijn dat ze net terug komen van een fantastische vakantie met Beachmasters. En na al dat feesten, bungeejumpen, zonnen, cocktails drinken, flirten en waterskiën moet je gewoon even bijkomen en ben je tijdelijk ongeschikt.
Het oordeel:
Het kan leuk zijn om een parodie te maken op een bestaande reclamecampagne. Bavaria deed bijvoorbeeld de walk-in fridge van Heineken eens dunnetjes over. Dat het niet altijd een geslaagd idee hoeft te zijn, bewijst Beachmasters hier in mijn ogen. In bovenstaande pizzacommercial laat de hoofdpersoon bijvoorbeeld bewust de pizzakoerier voor de deur staan, terwijl hij hem waarschijnljik zelf heeft gebeld. In de commercial van de Koninklijke Landmacht ging het er juist om dat de hoofdpersoon de pizza wel graag wilde hebben, maar er geen moeite voor wilde doen. Compleet andere insteek. Daarom zie ik ook niet in waarom ze zo nodig de bestaande campagne van Geschikt/Ongeschikt gebruiken. De boodschap is hier in feite dat je helemaal gesloopt bent als je net terug bent van een vakantie met Beachmasters. Een vergelijkbaar antireclameconcept als Hans Brinker Budget Hotel gebruikt. Maar die is dan wel weer geslaagd. Misschien hadden ze beter de vergelijking kunnen maken tussen een militair die gesloopt terug komt van een missie en een jongere die gesloopt terug komt van vakantie, als je dan toch in militaire sferen wilt blijven.
Ik vraag me sowieso af, of dit soort fake commercials met als boodschap “boek met beachmasters, want dan heb je lekkere wijven en drank in overvloed” uberhaupt de doelgroep aanspreken…. Verder is het inderdaad geen al te beste parodie.