10.000 girls kiezen hun favoriete gadget

10.000 girls kiezen hun favoriete gadget

Ooit werden gadgets door de mannelijke dertigers met minimaal een HBO-opleiding massaal aangeschaft. Het regelmatig aanschaffen van ‘show off’ was onderdeel van hun mannelijke lifestyle. Momenteel lijken vrouwen dit op hoge snelheid in te gaan halen en bieden fabrikanten steeds vaker gadgets aan speciaal voor de vrouw. In een onderzoek van Saatchi & Saatchi uit het jaar 2007 werd al duidelijk dat fabrikanten van consumentenelektronica in dat jaar ruim 900 miljoen euro zijn misgelopen omdat ze de vrouwen niet wisten te bereiken met hun elektronica. Denk je aan vrouwen en gadgets dan doet Dutchcowgirls.nl, van Marjolijn Kamphuis een goede poging dit op niveau te koppelen. 3 december 2009 is op de GirlsGadget2009 de verkiezing voor de Girls gadget van 2009 van start gegaan. Een voorbeeldige vorm van social media marketing gezien de enorme buzz rondom deze uitverkiezing.

In totaal waren er vijtien verschillende gadgets genomineerd. Niet zomaar standaard gadgets die óók in het roze en wit verkrijgbaar zijn, maar markante verrijkingen van het vrouwelijke leven zoals een e-reader, iPhone of WII Balance Board. De lijst van vijftien genomineerden voor de beste gadget van 2009 zijn: iRiver e-reader, Sony Ericsson Jalou Dolce & Gabbana, Sony Vaio P-Series Notebook, Sony Digital Photo frame, Samsung Portable HD, NAVIGON 2410, Canon Digital IXUS, Apple iPhone 3GS, Nintendo Wii Balance Board, Polaroid Pogo instant printer, Asus eee PC, Sony T serie digital camera, Aiptek Pocket Cinema, LG EL40 New Chocolate, en de Cooler-e-reader.

Bijna 10.000 dames bezochten http://www.girlsgadget2009.nl en gaven antwoord op twee vragen. Hieruit bleek tevens dat 72% van de vrouwen zich ergert aan roze gadgets. Ook worden gadgets die overdreven eenvoudig zijn niet gewaardeerd door de vrouwelijke stemmers.

De top vijf van winnaars:

  1. Apple iPhone 3Gs
  2. Sony Vaio P-Series Notebook
  3. iRiver Story EB02 eReader
  4. Nintendo Wii Balance Board
  5. NAVIGON 2410

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ironie: Belangrijkste uitkomst uit het onderzoek gekoppeld aan deze competitie is inderdaad dat vrouwelijke consumenten zich kapot ergeren aan het feit dat gadgets voor hun in roze en met glitters op de markt worden gebracht (zie reacties op 'Wat is de grootste misvatting over vrouwengadgets'). Roze iPhone pica is wellicht dus een beetje misplaatst. ;)

    Belangrijkste feedback die wij verder op DCG horen is dat er niet zoiets bestaat als mannen & vrouwengadgets. Het draait net als voor mannelijke consumenten om gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit, met misschien net iets meer aandacht voor esthetiek en design. De vraag is dus ook of je als fabrikant aan het product moet sleutelen, of juist aan de positionering en marketingstrategie ervan. Dat laatste lijkt me zinvoller.

    geplaatst op
  • "Roze iPhone pica is wellicht dus een beetje misplaatst. ;)"

    Of juist bijzonder grappig en gevat.... ;)

    geplaatst op
  • Ben het met Marjolijn eens.

    Het is 10% product en 90% positionering en marketingstrategie. Dezelfde product pakken en vervolgens in het roze uitbrengen is niet een oplossing!

    Ik heb wel erg mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de girlsgadget2009.nl en voornamelijk de 10.000 dames.

    Vraag mij ook af waarom Samsung met de Giorgio Armani op marketingfacts en andere malebusiness sites adverteert.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.