7 op de 10 bedrijven is van plan haar budget voor digitale marketing voor dit jaar te vergroten. Dat blijkt uit het Marketing Budgets 2013 rapport van Econsultancy en Responsys. Aan het rapport werkte 800 marketeers en bureaus mee. Ter vergelijking: slechts 20 procent van de respondenten geeft aan hun budget voor traditionele (offline) marketing te vergroten. De gemiddelde stijging van het digitale marketingbudget bedraagt 28 procent, dat is iets hoger dan dat voor offline budgetten (26 procent).
7 op de 10 bedrijven investeert meer in contentmarketing
Voor het rapport vroeg Econsultancy ook naar het budget van de individuele marketingkanalen. Daaruit komt naar voren dat contentmarketing het vaakst kan rekening op een stijging in budget. 7 op de 10 bedrijven is van plan meer te investeren in contentmarketing. Ook in SEO (65 procent) en e-mailmarketing (65 procent) wordt flink meer geïnvesteerd. Sociale media komen 'pas' op de vierde plek (62 procent).
Als we dit vergelijken met vorig jaar zien we dat e-mailmarketing voor interactie/klantretentie (+4 procent) en SEA (+2 procent) de kanalen zijn waar dit jaar meer marketeers in willen investeren. In het genereren van leads investeren dit jaar 5 procent minder marketeers.
Kennis van ROI daalt verder
Ondanks de geplande investeringen zegt slechts de helft van de bedrijven een goede of zeer goede kennis te hebben van de ROI van digitale marketing. Vorig jaar was dit nog 55 procent. Deze daling is een voortzetting van een neergaande trend. In 2010 zei 67 procent nog goede of zeer goede kennis van de ROI te hebben.
Dat er meer behoefte is aan inzicht in de ROI zien we aan het feit dat business en web analyics tools de belangrijkste investering in technologie is voor dit jaar (46 procent). Ook CRM software (45 procent), content management systemen (41 procent), social media tools (38 procent) en e-mailtools (38 procent) staan hoog op de agenda.
Afbeelding: Tax Credits (cc)