7 op de 10 bedrijven investeert meer in digitale marketing

27 februari 2013, 05:41

Desondanks het feit dat het aantal bedrijven dat zegt veel kennis te hebben van de ROI wederom is gedaald

7 op de 10 bedrijven is van plan haar budget voor digitale marketing voor dit jaar te vergroten. Dat blijkt uit het Marketing Budgets 2013 rapport van Econsultancy en Responsys. Aan het rapport werkte 800 marketeers en bureaus mee. Ter vergelijking: slechts 20 procent van de respondenten geeft aan hun budget voor traditionele (offline) marketing te vergroten. De gemiddelde stijging van het digitale marketingbudget bedraagt 28 procent, dat is iets hoger dan dat voor offline budgetten (26 procent).

7 op de 10 bedrijven investeert meer in contentmarketing

Voor het rapport vroeg Econsultancy ook naar het budget van de individuele marketingkanalen. Daaruit komt naar voren dat contentmarketing het vaakst kan rekening op een stijging in budget. 7 op de 10 bedrijven is van plan meer te investeren in contentmarketing. Ook in SEO (65 procent) en e-mailmarketing (65 procent) wordt flink meer geïnvesteerd. Sociale media komen 'pas' op de vierde plek (62 procent).

Als we dit vergelijken met vorig jaar zien we dat e-mailmarketing voor interactie/klantretentie (+4 procent) en SEA (+2 procent) de kanalen zijn waar dit jaar meer marketeers in willen investeren. In het genereren van leads investeren dit jaar 5 procent minder marketeers.

Kennis van ROI daalt verder

Ondanks de geplande investeringen zegt slechts de helft van de bedrijven een goede of zeer goede kennis te hebben van de ROI van digitale marketing. Vorig jaar was dit nog 55 procent. Deze daling is een voortzetting van een neergaande trend. In 2010 zei 67 procent nog goede of zeer goede kennis van de ROI te hebben.

Dat er meer behoefte is aan inzicht in de ROI zien we aan het feit dat business en web analyics tools de belangrijkste investering in technologie is voor dit jaar (46 procent). Ook CRM software (45 procent), content management systemen (41 procent), social media tools (38 procent) en e-mailtools (38 procent) staan hoog op de agenda.

Afbeelding: Tax Credits (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Remy Steijger

    Wat een interessant artikel! En voor mijzelf als ‘digital marketing’ adviseur is het natuurlijk ook goede ontwikkeling.


    27 februari 2013 om 08:46
    Marco Schregardus

    Leuk om te zien dat engagement en retentie de meeste groei laten zien. Dat is nu juist wat wij aan onze klanten uitleggen, waarom zij met een goede nieuwsbrief moeten komen om hun klanten en relaties duurzaam te blijven binden.


    27 februari 2013 om 09:01
    Jean P. Bateaux

    Goed om te zien dat bedrijven steeds meer budget hebben voor SEO en content marketing. Maar is toch raar dat zo veel mensen geen kennis hebben van ROI.


    27 februari 2013 om 17:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief