28 procent van Idols-kijker doet crossmediaal mee

9 maart 2004, 07:11

De gemiddelde Idols-kijker is betrokken bij het programma: 28 procent is van plan om in de komende weken een stem uit te brengen op hun idool. Men zal dit vooral via sms doen. Dit volgens gezamenlijk onderzoek van onderzoeksbureau http://www.qrius.nl/ Qrius en MTV Networks.

Het is ook mogelijk om een stem uitbrengen via telefoon of internet. Kosten zijn niet bepalend voor de mediumkeuze, volgens Catelijne Rutten van Qrius: ?SMS is niet perse duurder dan telefoon, bovendien is een SMS-je een stuk gemakkelijker en anoniemer.? 18 procent van de Idols-kijkers heeft een keer eerder zijn of haar stem uitgebracht, vooral via SMS. 28 procent is van plan om gebruik te maken van de crossmediale mogelijkheden en gaat in de komende weken stemmen. Daarvan wil 12 procent regelmatig gaan stemmen. Nog eens 16 procent wil alleen tijdens de laatste uitzending een stem uitbrengen. De leeftijdsgroep 13-15 jaar stemt het meest. Het zijn vooral meisjes die fan zijn van de talentenshow. Maar liefst 31 procent van alle jongeren zit iedere zaterdagavond voor de buis, slechts 9 procent vindt er niets aan en zoekt zijn of haar vertier elders.

Als het aan de respondenten ligt, wint Idol Boris. Onder vrijwel alle subgroepen (mannen, vrouwen, verschillende leeftijdsgroepen) scoort hij het beste. De stemming is echter afhankelijk van het aantal fans dat wekelijks op hun idool stemt. Gelet op dit systeem zou Eric er het eerste uitvliegen, omdat de jongen de minste fans heeft. Overigens wil 21 procent van de ondervraagde jongeren nog steeds zelf een keertje meewerken aan het programma, ook al is de kans groot dat hij of zij nationaal wordt afgebrand. Met name de leeftijdsgroep 13-15 jaar ziet kansen op roem in het verschiet. Zo?n 48 procent wil zich inschrijven, dat zijn er omgerekend zo?n 280.000. 90.000 hebben volgende jaar de minimum leeftijd voor Idols, zestien jaar, bereikt. Er is dus nog genoeg draagvlak voor een Idols III. Het onderzoek is uitgevoerd onder leden van ?Switch On?, een onderzoekspanel van Qrius en MTV Networks. In totaal ondervroeg men 1100 jongeren en jong-volwassenen van 13 t/m 29 jaar, die regelmatig naar Idols kijken.

Bron:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!