Google Grants: maatschappelijk verantwoord ondernemen in 2012

15 februari 2012, 12:41

Consumenten gaan steeds kritischer om met hun geld én tijd. Tegelijkertijd draait de overheid de kraan van subsidiegelden langzaam dicht. In deze tijd van teruglopende ledenaantallen, subsidies en vrijwilligers is het voor veel non-profit organisaties, non-governmental organisaties (NGO’s) en goede doelen hard werken om het hoofd boven water te houden. Gelukkig staat maatschappelijk verantwoord ondernemen de laatste jaren hoog op de agenda van veel organisaties. Zo ook bij Google, dat via het Google Grants programma deze organisaties ondersteunt in hun communicatie en marketing richting leden, vrijwilligers en andere geïnteresseerden. Maatschappelijk Verantwoorden Ondernemen in 2012: Gratis Google Adwords budget in ruil voor goodwill!

Dit artikel is geschreven door Saskia Koopman en Jorg Basten van Search Kings.

Wat is Google Grants?

Het Google Grants programma biedt non-profit organisaties onder bepaalde voorwaarden gratis Google Adwords budget. Op deze manier ondersteunt Google deze organisaties in het online verkondigen van hun boodschap en het genereren van extra verkeer naar hun site. Dit is hard nodig, want de strijd om donateurs, vrijwilligers en leden wordt ook in deze sector in toenemende mate online gestreden.

Voor wie is Google Grants bedoeld?

In algemene zin is Google Grants opgezet om die organisaties te ondersteunen die Google’s “filosofie van dienstbaarheid aan de gemeenschap delen en de wereld verder willen helpen op het gebied van wetenschap en technologie, onderwijs, gezondheidszorg, het milieu, jeugdwerk en de kunsten”. Qua type organisatie kun je denken aan:

  • NGO’s

  • Stichtingen

  • Verenigingen

  • Instellingen

  • Goede doelen

  • Non-Profit sector

Deze organisaties zijn vaak actief in zeer uiteenlopende sectoren. Te denken valt bijvoorbeeld aan:

  • Natuur & Milieu

  • Ontwikkelingshulpv

  • Kunst & Cultuur

  • Zorg & Welzijn

  • Sport & Beweging

Wanneer komt uw organisatie in aanmerking?

Om in aanmerking te komen voor een Google Grant dient uw organisatie in het bezit te zijn van een CBF-Keurmerk of een CBF Verklaring van geen bezwaar of dient een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) te zijn. Type organisaties die niet in aanmerking komen:

  • Overheidsorganen en –organisaties.

  • Websites met commerciële doeleinden

  • Communities en groepen:

    • Met religieuze of bekerende inhoud die alleen bepaalde mensen helpen op basis van religie of seksuele geaardheid.

    • Waarvoor een lidmaatschap verplicht is en alleen leden profiteren, zoals sportclubs.

    • Met politieke doeleinden, zoals lobbyisten en pressie- en belangengroepen.

Verder is het promoten van illegale of ordeverstorende tactieken verboden, mogen er geen websites gepromoot worden die puur als portal of gegevensdirectory dienen en mogen er op de website geen advertenties worden weergegeven die inkomsten genereren.

Wat zijn de mogelijkheden?

Met het Google Grants kunnen organisaties tot $10,000 per maand gratis adverteren met tekstadvertenties binnen het Google zoeknetwerk om bijvoorbeeld het bereik te vergroten, geld in te zamelen of vrijwilligers te werven. Wanneer deze grens meerdere malen per jaar behaald wordt, kan uw organisatie in aanmerking komen voor Grants Pro. Met een Grants Pro account kan tot een bedrag van $40,000 per maand aan gratis tekstadvertenties worden ingezet. Aan een Grant Pro account zijn wel extra voorwaarden verbonden:

  • Grants Pro test afleggen met een minimale score van 85%

  • Gedetailleerde motivatie over waarvoor en hoe u het extra budget in gaat zetten

  • Een webanalyseprogramma voor het bijhouden van conversies dient aanwezig te zijn

  • U dient een goede reputatie met betrekking tot het Google Grants programma te hebben

Verder zijn er ook enkele beperking aan een Google Grants account ten opzichte van een betaald Adwords account:

  • Alleen adverteren binnen Google zoeken. Advertenties kunnen dus niet ingezet worden bij zoekpartners en het Display netwerk.

  • Maximaal CPC bod van $1,-. Voor dit bedrag zijn sommige relevante woorden wellicht niet beschikbaar.

  • Advertenties mogen alleen verwijzen naar de URL die van tevoren opgegeven is en dus niet naar (tijdelijk relevante) sites van uw organisatie die buiten dit domein vallen.

Conclusie

Google Grants kan een zeer serieuze aanvulling zijn op het communicatie- en marketingbudget van goede doelen. Met de inzet van Google Grants kan je als NGO serieuze stappen maken. Gezien de voorwaarden die Google stelt aan deelname is het belangrijk een duidelijke en professionele website, en kennis van het Google Adwords advertentie programma te hebben.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ido Sharon

    Volgens mij voert Google al tijden een dergelijk beleid. Misschien nu een officiële naam gegeven. Google (do no evil) is bij mij veel geloofwaardigheid verloren in de afgelopen weken. Dit schijntje dat wordt weggeven voor een beetje image building verandert daar weinig aan.


    17 februari 2012 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!