De onvoorspelbaarheid van social media #mie12

1 februari 2012, 04:51

Rondom de finale van The Voice of Holland zijn er legio (social media) polls geweest over wie er als winnaar uit de bus zou komen. Ik geloof niet dat er één was die Iris Kroes als favoriet had. Kunnen we niet voorspellen? Is social media niet representatief? Wordt de uitslag gemanipuleerd? In deze blog wordt een stap verder gekeken dan alleen een poll of social media analyse. Het is namelijk niet zo makkelijk ergens (zo maar) een groep mensen te vragen wie er wint en dan verwachten dat je het goede antwoord krijgt. De resultaten van het TVOH twitterveldwerk dat we deden voor aanvang van de TVOH finale worden hier ook besproken, waaronder de vraag “Is het allemaal doorgestoken kaart?”.

Chris Hordijk was de grote favoriet

In de aanloop naar de TVOH finale zijn er 1001 polls geweest waar de vier kandidaten (Iris Kroes, Erwin Nijhof, Paul Turner & Chris Hordijk) werden vergeleken. Het was toch wel overduidelijk dat Chris Hordijk er als winnaar uit zou komen volgens een poll, zei men. Een ander vond dat een social media analyse de goede voorspeller van de uitslag zou moeten zijn, namelijk: Paul Turner. In de halve finale vloog de (volgens de peilingen) publiekslieveling Charly Luske er ook opeens uit, toch verrassend. Hierdoor ging mijn onderzoekshart meteen harder kloppen. Charly was de favoriet, net als Ben Saunders in het eerste seizoen. Had Charly geen zin meer en was het wel best zo? Of maakt het publiek toch verrassende wendingen bij het stemmen? Een politieke peiling is vaak ook niet spot-on maar komt toch een stuk dichter bij de waarheid.

Social media polls zaten er allemaal naast

Het klinkt als een open deur dat een groep uitnodigen voor een poll via social media niet representatief is en toch worden er online polls gehouden waar vrolijk een favoriet naar voren wordt geschoven. In ons twitterveldwerk hebben we de proef op de som genomen. “Wie gaat er volgens jou de TVOH winnen?”, meer dan 70% dacht Chris Hordijk.

Meer dan 500 twitteraars hebben de vraag beantwoord, een goede basis zou je zeggen, niet dus. Een Hyves poll (onder 20.000 hyvers) vlak voor de finale gaf Iris iets meer kans maar nog steeds ging meer dan de helft van de stemmen naar Chris. Ook in de iTunes charts stond Chris er goed voor, bovenaan, en die stemmen telden ook nog eens dubbel. (Ook in de portemonnee van The Voice 😉 )

Het maakt al een behoorlijk verschil als je vraagt “Wie gaat er winnen?” vs. “Wie wil je dat er wint?”:

Deze poll heeft opengestaan tot het moment dat de uitslag definitief bekend was. Het is mogelijk dat gedurende de uitzending een aantal fans van Paul en Erwin nog op Iris hebben gestemd. Deze meting kwam in ieder geval wel al dichter in de buurt van de werkelijke uitslag.

Social media publiek is geen SMS stemmer

De winnaar werd door het publiek gekozen, zij konden per telefoon, SMS en Facebook stemmen. Daarnaast telde een gedownload nummer als een dubbele stem. Onder de ‘twitter steekproef’ heeft ruim 40% weleens gestemd tijdens de finale. Ik heb zelf ook ooit weleens gestemd bij Idols maar nadat ik 30 SMS-jes er bovenop kreeg leer je dat ook wel af. In ieder geval is het Twitter publiek dus sowieso niet gelijk aan de personen die stemmen. Om het nog verwarrender te maken: een analyse onder de twitteraars die hebben gestemd laat ook niet Iris als de winnaar uit de bus komen. Ook hier geldt blijkbaar nog steeds dat we met een a-typische groep te maken hebben. Kijkend naar degene die hebben gestemd dan lijken dit toch met name jongeren onder de 18 jaar te zijn.

Twitter activiteit door 5% van de TVOH kijkers

Volgens de eigen cijfers vanuit de Red Room hebben maximaal 200.000 mensen over The Voice getwitterd. De finale werd door 3,6 mln kijkers gekeken. Uiteindelijk heeft maar 5% van de kijkers zich op Twitter laten horen. Dit onderstreept nogmaals dat je heel goed moet kijken op basis waarvan je uitspraken doet. Qua zichtbaarheid kom je veel hoger uit en wordt waarschijnlijk heel twitterend Nederland bereikt (meer dan 1 miljoen mensen) maar dan nog geeft dat niet een totaal beeld.

Is het allemaal doorgestoken kaart, TVOH?

Dat is ook weer niet het geval in de ogen van de twitter fans, 75% is het daar niet eens. Maar 70% vindt wel dat TVOH sturend is in de kandidaten die doorgaan. De meesten zijn het erover eens dat het een van de meeste succesvolle programma’s van het moment is. En zelfs 86% vindt dat de integratie van social media vooruitstrevend is. Volgend jaar (gratis) stemmen via Twitter, Facebook & Hyves ?! Dan pas laat je zien dat je volledig social media integreert in je programma.

Alles bij elkaar genomen is social media geen goede voorspeller van de winnaar geweest. Dus voor volgende keer: laten we geen snelle social media polls uitzetten, want je hebt er weinig aan en het schept veel verwarring. En houdt dit in gedachten bij al je social media activiteiten, who are you talking to?

Mede dankzij jullie zijn bij het twitterveldwerk 559 personen aan de vragenlijst begonnen en 466 hebben de korte vragenlijst ook afgemaakt. Binnen de resultaten zagen we een goede afwisseling van mannen en vrouwen en een verdeling over verschillende leeftijdsgroepen. Daarnaast een variëteit in twitteraars in termen van aantal volgers en aantal jaar actief op twitter.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

4 Reacties

    Stephan

    Tja misschien ook eens naar de inhoud kijken die je “onderzoekt”. Als je de finale van tvoh had gekeken had je gezien dat Iris een verrassende en verbluffende performance gaf, ik denk dat ze daarom heeft gewonnen. Dit was sowieso moelijk te voorspellen. Verder was het verschil tussen IK en CH minimaal (1%). Ook kun je je afvragen of de stemmers dachten dat het nodig zou zijn op een favoriet te stemmen (want iedereen stemt er al op). Ergo, de Twitteraars(als publiek) hadden gelijk maar soms loopt het niet als gepland 🙂


    1 februari 2012 om 16:35
    mennourbanus

    @stephan ben het met je eens dat Iris in de finale fantastisch zong, gelukkig dat in de uitslag dat ook positief voor haar heeft uitgepakt. Toch wel verbazingwekkend dat na 4 maanden elke avond the voice het toch nog zoveel schuift.


    1 februari 2012 om 18:33
    Ilse

    Nog zoiets, de vraag of het doodgestoken kaart is hoeft aan mij niet meer gesteld te worden. Mijn schoonouders deden een poging tot stemmen op charly. Inplaats dat er een sms terug werd gestuurd met de tekst; bedankt voor uw stem op ‘charly’. Kregen ze een bericht terug met; bedankt op uw stem op ‘sharon’. Het heeft sharon niet geholpen, Maar het weerhoudt mij niet om dit eens via het Twitteraccount van charly een bericht de wereld in te sturen met de vraag of meerdere mensen dit op een soortgelijke manier hadden mee gemaakt. Het antwoord was meerdere malen ‘ja’. Dit zegt voor mij genoeg. Toch blijft het een sterk programma!


    6 februari 2012 om 08:46
    Ilse

    Nog zoiets, de vraag of het doodgestoken kaart is hoeft aan mij niet meer gesteld te worden. Mijn schoonouders deden een poging tot stemmen op charly. Inplaats dat er een sms terug werd gestuurd met de tekst; bedankt voor uw stem op ‘charly’. Kregen ze een bericht terug met; bedankt op uw stem op ‘sharon’. Het heeft sharon niet geholpen, Maar het weerhoudt mij niet om dit eens via het Twitteraccount van charly een bericht de wereld in te sturen met de vraag of meerdere mensen dit op een soortgelijke manier hadden mee gemaakt. Het antwoord was meerdere malen ‘ja’. Dit zegt voor mij genoeg. Toch blijft het een sterk programma!


    6 februari 2012 om 08:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!