Advertising op basis van social graph verhoogt de performance van direct response en brand lift

Advertising op basis van social graph verhoogt de performance van direct response en brand lift

Dit is de meest significante conclusie van het onderzoek door 33Across. Het heeft grondig onderzocht wat het effect is van de consument haar social media connecties (en content) op de effectiviteit van advertising. 33Across onderzocht vijf verticals, automotive, consumer packed goods (CPG), entertainment, financiële diensten en retail.

Entertainment was de vertical die de hoogste “brand lift” had, namelijk 77%. Wheeler, CEO van 33Across gaf aan:

“[…]is likely because TV shows and other entertainment content were able to promote “tune-in” to consumers while they were buzzing about the content, making the entertainment brands even more relevant to them.”

Retail en video advertising

De impact van video advertising in de retail heeft een groot effect op de brand performance aldus Wheeler:

“While retailers don’t typically use video for direct response, maybe they should, based on these findings,” Wheeler suggests, adding that the results might be part of a bigger social media phenomenon in which consumers are posting their own user-generated video showing them opening new retail items such as electronic equipment, or showing off the “haul” they bought at a retail store. This so-called “unboxing” and “hauling” behavior is part of the dynamic nature of social media users, and it’s beginning to impact the effectiveness of various forms of advertising aimed at them.

Dat video van steeds groter belang wordt blijkt uit de cijfers in een artikel van Econsultancy waarin een viertal voorspellingen worden gedaan voor 2012:
1. Belangrijke gebeurtenissen zoals de Olympische Spelen en VS presidentsverkiezingen zijn een springplank voor merken.
2. Alhoewel Connected TV begint op te komen zullen kijkers in toenemende mate video op smartphones en tablets consumeren.
3. Naast de ‘Big Four’ (Facebook, Twitter, YouTube, Google+) spelen social gaming omgevingen een belangrijke rol in video sharing.
4. Merken besteden meer tijd en geld aan video waardoor analytics en inzichten belangrijker worden om de content en haar kijkers te doorgronden.

Social commerce

Door de social graph in ogenschouw te nemen, kunnen adverteerders hun consumenten benaderen op een manier die verder gaat dat puur het product. Denk aan profieldata die interesses, demografie en dergelijke bevatten.
Zowel conversie als retentie kunnen verbeterd worden door gepersonaliseerde aanbiedingen te doen op basis van sociale data. CRM wordt social CRM.
Denk bijvoorbeeld aan markten met hoge churn ratios die door middel van deze lifestyle of meer holistische benadering klanten beter leren kennen en kunnen behouden.

Waarom?

Continue up to date en relevant

Daar waar profielen op ecommerce websites en dergelijke gedateerd kunnen zijn, houdt men sociale profielen bewust (door bijv. interesses bij te werken, likes e.d.) en onbewust (de interactie met vrienden en gedeelde content) bijgewerkt.
Dit is een een voordeel die maar weinig andere profielen en data hebben, door deze data te integreren in de bepaling van advertentie-uitingen, kan zowel conversie als retentie verbeterd worden.
Eén van deze hoge churn markten is de telecom, een competitieve markt met veel switching. Het aanbieden van een relevante telefoon kan door middel van social inzichten verfijnd worden. Zo kan gekeken worden of en welke mobiele telefoon aanbieders geliked zijn, of welke er genoemd zijn in updates. Op basis van dergelijke triggers kan het aanbod gepersonaliseerd worden.

TV advertising en engagement

Entertainment had de hoogste brand lift. Social TV, de interactie omtrent en/of met televisie content neemt sterk toe. Door sociale profielen te onderzoeken in relatie tot de tv content kan er segmentatie plaatsvinden, meer inzichten opleveren voor zowel adverteerders als omroepen.

Onlangs heeft het Engelse Channel 4 een cross-platform social media campagne gelanceerd die de interesse in de show als de karakters van Skins te vergroten. De informatie die ontrokken kan worden, door middel van Facebook Connect en de Twitter API, van fans en volgers, levert Channel 4 waardevolle informatie op. Wie bekijkt de show, wat houdt hen bezig, adverteerder en overige branded content kan hier mede op afgestemd worden.

Sociale data maakt het mogelijk personen meer dan alleen consumenten te zien, verder te gaan dan alleen verkopen en daadwerkelijk een diepere connectie met hen te scheppen. In de automotive waar slechts één maal in vele jaren een aankoop wordt gedaan is het van belang om in de tussentijd zo relevant mogelijk de interactie aan te gaan.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.