Verkoop van ebooks in 2011 ruim verdubbeld, maar blijft achter bij verwachtingen

20 januari 2012, 05:13

Consumenten weten steeds beter hun weg te vinden naar de digitale boekenwinkel. De verkopen van e-books zijn in 2011 verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Gemeen goed is het digitale leesvoer echter nog niet, slechts 1,6% van de verkochte boeken in 2011 was een ebook. Dat blijkt uit cijfers van het SPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). De stichting berekende de totale omzet van digitale boeken op zo’n 7,6 miljoen euro. Dat bedrag haalt het bij lange na niet bij de verkoop van de papieren variant, al is daar de daling inmiddels goed ingezet: de verkoop van gedrukte boekwerken nam af met 4,6%.

Bol.com verkoopt meeste ebooks

In 2009 is Bol.com gestart met de verkoop van digitale boeken en is momenteel de webwinkel waarbij er de meeste digitale boeken over de toonbank gaan. Eind vorig jaar mocht Bol haar eenmiljoenste (it’s a word) ebook verkopen. Het boek Mannen die vrouwen Haten van Stieg Larsson was het meest geliefde boek dat men op zijn of haar ebook heeft gelezen en bij Bol.com heeft aangeschaft.

Teleurstellend

Een aandeel van 1,6% is eigenlijk een kleine tegenvaller als we kijken naar de eerdere voorspellingen. Die gokten een marktaandeel van 5% aan het einde van 2011. Daniel Ropers, CEO van Bol.com denkt dat deze langzamere groei te wijten is aan het feit dat uitgevers de digitale variant van een boek minder snel beschikbaar maken, en daarnaast speelt de prijs van een boek en de lastige beveiliging een rol.

Het is dus zaak om dit in 2012 goed te maken. Kobo klopt aan de deur, en ook Amazon heeft plannen om in Nederland van start te gaan. Last but not least is Apple bezig om hoog in te zetten op (digitale) studieboeken. De papieren boeken starten dit jaat in ieder geval al met een daling van 14,6% in de eerste week van dit nieuwe jaar, dus rede genoeg om aan te nemen dat een marktaandeel van 5% aan het einde van dit jaar een stuk realistischer is.

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Theo

    Tegenwoordig moet er altijd een negatieve klank in een bericht zitten. De verwachting waren nergens op gebaseerd en waren domweg veel te hoog .Het woord gokten zegt al genoeg over de instelling van verkopers. Dat moet dus geen uitgangspunt zijn voor een bericht.

    Beter zou zijn simpelweg de groei aan te geven.

    Het E-book is een vast gegeven aan het worden en de uitgevers moeten zich daarop eindelijk eens op een positieve manier op gaan richten


    20 januari 2012 om 09:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!