Een opvallende uitkomst van een onderzoek van Reevoo naar het effect van negatieve beoordelingen. Het blijkt dat bezoekers van webwinkels die negatieve reacties lezen vaker overgaan tot een aankoop. Ten opzichte bezoekers die geen negatieve reviews lezen, gaan zij 67% vaker over tot een aankoop. De uitkomsten zijn gebaseerd op data van Revoo.com en onafhankelijk internationaal onderzoek. Behalve dat bezoekers vaker tot aanschaf over gaan blijven zij ook vier maal zo lang op de site.
Skepsis
Eén van de redenen is dat bezoekers van nature skeptisch zijn tegenover puur positieve reviews. “People are naturally sceptical of sites where every review gives full marks. We all know that no product or service pleases everyone all of the time. When all your reviews look like they’ve been hand-crafted by the marketing team, consumers distrust them. And when you lose consumer trust, you lose sales.”, aldus Reevoo.

Verhoogde interactie
Slechte reviews zijn populairder dan zowel positieve reviews als recente reviews en reviews van ‘people like me’. Consumenten zoeken niet naar een reden om een product niet te kopen, ze willen simpelweg weten of ze de juiste keuze maken. Slechte reviews hebben, anders dan wat je wellicht zou verwachten, dus geen negatief effect op de bezoeker. Wanneer de bezoeker op een product met negatieve review komt, kijkt hij simpelweg verder. Minder dan 1 procent van de bezoekers verlaat de webwinkel na het lezen van een slechte review.
