Google maakt grote stappen met Search plus Your world

11 januari 2012, 09:14

Opvallend rustig was het nieuws gisteren in Nederland over de nieuwe koppeling die Google maakte tussen Search en Google+. Onterecht rustig, want er is iets gebeurd wat ik al had verwacht, dat veel gevolgen kan hebben voor bedrijven, gebruikers en misschien zelfs de SEO-specialisten onder ons. Google heeft namelijk Google+ een belangrijke (bij-)rol gegeven aan de zoekmachine met Search plus Your World.

Search wordt Social

Google weet dat we in een samenleving leven waar alles draait om referenties. Google ziet dat bedrijven massaal Facebook pagina’s opstarten en hun uiterste best doen om zieltjes te winnen via Likes. Internetgebruikers zitten langer op Facebook dan op Google. De zoekmachine wordt steeds minder vaak gebruikt. Als mensen iets zoeken of willen weten dan vragen ze dat aan hun netwerk op Twitter of Facebook. Zoeken is vervangen door het raadplegen van het eigen netwerk (nog niet helemaal, maar het is wel een trend). Daarbij opgeteld dat online adverteerders ook steeds meer geld richting de sociale netwerken sturen, is het logisch dat Google iets moet doen. De lancering van Google+ was een eerste stapje als onderdeel van een volgens mij groter masterplan.

Hoe werkt dat?

Eigenlijk heel simpel, zoals onderstaand filmpje ook al illustreert. Als je ingelogd bent met je Google-account kun je nu ook aangeven dat je zoekresultaten wilt zien op basis van je netwerk (Google+ kringen).

Grotere beperking van onze wereld

De schijnvrijheid dat we zelf op ontdekkingstocht gingen in de zoekmachines is voorbij. Door te zoeken op Google kon je soms op verrassende, obscure of interessante plekjes komen op het web. Door Search plus Your world is dat over. Nu gaat jouw beeld van de online wereld bepaald worden door je netwerk. Als jouw netwerk (lees: kringen) te beperkt is, zal ook je online wereld beperkter worden dan voorheen. Het is immers jouw netwerk geworden dat bepaalt welke resultaten jij ziet. Het is dus zaak om een zo’n breed mogelijke en gevarieerde groep mensen aan je cirkels toe te voegen.

Geld verdienen, werk aan je kringen!

Aangezien de zoekresultaten binnen Search plus Your World bepaald worden door het aantal +1’s zijn bedrijven erbij gebaat dat mensen hun websites plussen (zal dit een nieuwe term worden in marketingland?). Om dit voor elkaar te krijgen zijn er meerdere mogelijkheden. De belangrijkste zijn zelf actief aan de omvang van de kringen werken en mensen met grote kringen omkopen. De online influencers zullen hierdoor massaal hun kringen gaan uitbreiden om zodoende interessant te worden voor adverteerders. Ik kom hier in een volgend artikel op terug.

SEA en SEO integratie, kopen van plussen

Een opvallende ontwikkeling die je nu ook al ziet is dat bedrijven die gebruik maken van SEA via Google Adwords, de advertenties kunnen laten plussen. Eigenlijk een manier om via het inzetten van veel marketingbudgetten een positie in de nieuwe zoekresultaten te kopen. Dit is voor veel SEO-specialisten denk ik een doorn in het oog.

Bekritiseerd

Een opmerkelijke gebeurtenis is een uitspraak die gisteren gedaan is door Alex Macgillivray (een topadvocaat die eerst voor Google werkte en nu voor Twitter) over de lancering van Search plus Your World:

En nu?

Nu is het afwachten of de gebruikers van de zoekmachine hier massaal gebruik van gaan maken. Als dat het geval is en Google kennende zullen ze dit goed monitoren en stimuleren, dan stappen we echt een nieuw tijdperk in van onze online beleving en online informatievoorziening. We blijven het volgen vanuit Marketingfacts.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Martijn Baas

    Eigenlijk is het een vrij uitgekiende strategie van Google. Waar bedrijven Facebook gingen gebruiken omdat haar doelgroep daar te vinden was, werkt Google+ in omgekeerde richting.

    Door Google+ met de zoekmachine te combineren hebben bedrijven er baat bij om zoveel mogelijk mensen in haar cirkel te hebben. Bedrijven zullen klanten gaan stimuleren een account aan te maken in Google+, om haar vindbaarheid te verbeteren. Een grotere cirkel betekent betere vindbaarheid in de vernieuwde gepersonaliseerde zoekmachine.

    Of dit ten gunste is van de klant is dan nog maar de vraag…


    11 januari 2012 om 10:17
    Tony

    Ik denk dat je wel overdrijft in je artikel:

    “De schijnvrijheid dat we zelf op ontdekkingstocht gingen in de zoekmachines is voorbij. Door te zoeken op Google kon je soms op verrassende, obscure of interessante plekjes komen op het web. Door Search plus Your world is dat over.”

    Het is een functie die je kan gebruiken in de zoekmachine, zodoende dus ook niet gebruiken.

    Ik denk ook niet dat de meeste mensen hun keuze door hun eigen netwerk laten bepalen maar vooralsnog gaan oriënteren binnen de “gewone” resultaten, alvorens ze een aankoop zouden doen of fysiek een winkel opzoeken. Laat staan voor informatie over bijvoorbeeld alleen al landen, weetjes, feiten enz.


    11 januari 2012 om 12:09
    barteichhorn

    Alleen is google+ nog wat klein in nederland, ben bang dat ze de “oorlog” niet gaan winnen van facebook


    12 januari 2012 om 16:55
    Age Jellema

    Ben het eens met Tony. Bovendien is er ook de mogelijkheid tot “hide personal results”. Dus als je het wilt kan je behoorlijk ongepersonaliseerd zoeken. Rest van het artikel is prima trouwens.


    12 januari 2012 om 19:37
    Jan Willem Alphenaar

    Tony en Age,

    Jullie hebben gelijk, je kunt het ook uitzetten. Het is echter wel de trend dat mensen zich meer en meer laten beïnvloeden door hun netwerk (peers).

    Bart Eichhorn,

    Ik denk dat er dit jaar een hoop gaat gebeuren met Google+


    12 januari 2012 om 19:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!