Google maakt grote stappen met Search plus Your world

Google maakt grote stappen met Search plus Your world

Opvallend rustig was het nieuws gisteren in Nederland over de nieuwe koppeling die Google maakte tussen Search en Google+. Onterecht rustig, want er is iets gebeurd wat ik al had verwacht, dat veel gevolgen kan hebben voor bedrijven, gebruikers en misschien zelfs de SEO-specialisten onder ons. Google heeft namelijk Google+ een belangrijke (bij-)rol gegeven aan de zoekmachine met Search plus Your World.

Search wordt Social

Google weet dat we in een samenleving leven waar alles draait om referenties. Google ziet dat bedrijven massaal Facebook pagina’s opstarten en hun uiterste best doen om zieltjes te winnen via Likes. Internetgebruikers zitten langer op Facebook dan op Google. De zoekmachine wordt steeds minder vaak gebruikt. Als mensen iets zoeken of willen weten dan vragen ze dat aan hun netwerk op Twitter of Facebook. Zoeken is vervangen door het raadplegen van het eigen netwerk (nog niet helemaal, maar het is wel een trend). Daarbij opgeteld dat online adverteerders ook steeds meer geld richting de sociale netwerken sturen, is het logisch dat Google iets moet doen. De lancering van Google+ was een eerste stapje als onderdeel van een volgens mij groter masterplan.

Hoe werkt dat?

Eigenlijk heel simpel, zoals onderstaand filmpje ook al illustreert. Als je ingelogd bent met je Google-account kun je nu ook aangeven dat je zoekresultaten wilt zien op basis van je netwerk (Google+ kringen).

Grotere beperking van onze wereld

De schijnvrijheid dat we zelf op ontdekkingstocht gingen in de zoekmachines is voorbij. Door te zoeken op Google kon je soms op verrassende, obscure of interessante plekjes komen op het web. Door Search plus Your world is dat over. Nu gaat jouw beeld van de online wereld bepaald worden door je netwerk. Als jouw netwerk (lees: kringen) te beperkt is, zal ook je online wereld beperkter worden dan voorheen. Het is immers jouw netwerk geworden dat bepaalt welke resultaten jij ziet. Het is dus zaak om een zo’n breed mogelijke en gevarieerde groep mensen aan je cirkels toe te voegen.

Geld verdienen, werk aan je kringen!

Aangezien de zoekresultaten binnen Search plus Your World bepaald worden door het aantal +1’s zijn bedrijven erbij gebaat dat mensen hun websites plussen (zal dit een nieuwe term worden in marketingland?). Om dit voor elkaar te krijgen zijn er meerdere mogelijkheden. De belangrijkste zijn zelf actief aan de omvang van de kringen werken en mensen met grote kringen omkopen. De online influencers zullen hierdoor massaal hun kringen gaan uitbreiden om zodoende interessant te worden voor adverteerders. Ik kom hier in een volgend artikel op terug.

SEA en SEO integratie, kopen van plussen

Een opvallende ontwikkeling die je nu ook al ziet is dat bedrijven die gebruik maken van SEA via Google Adwords, de advertenties kunnen laten plussen. Eigenlijk een manier om via het inzetten van veel marketingbudgetten een positie in de nieuwe zoekresultaten te kopen. Dit is voor veel SEO-specialisten denk ik een doorn in het oog.

Bekritiseerd

Een opmerkelijke gebeurtenis is een uitspraak die gisteren gedaan is door Alex Macgillivray (een topadvocaat die eerst voor Google werkte en nu voor Twitter) over de lancering van Search plus Your World:

En nu?

Nu is het afwachten of de gebruikers van de zoekmachine hier massaal gebruik van gaan maken. Als dat het geval is en Google kennende zullen ze dit goed monitoren en stimuleren, dan stappen we echt een nieuw tijdperk in van onze online beleving en online informatievoorziening. We blijven het volgen vanuit Marketingfacts.

 


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Wij zijn gisteren ook ingegaan op de kansen en bedreigingen die Google Search, plus Your World biedt:

    De schijnprivacy waar je het over hebt is inderdaad een issue. Maar ook het toenemende gebrek aan keyworddata baart ons zorgen. Daarbij is Google vooral bezig met het pushen van eigen producten (denk aan verticals als Shopping en Flight Search, naast Google+), en dit sluit hier bij aan.

    Daarnaast schuiven de reguliere zoekresultaten weer verder naar beneden, maar biedt het ook kansen voor personal branding dankzij de authorship markup en de profielen in search.

    Daarnaast is het al te zien in Google.com en kun je er al zelf mee aan de slag.

    geplaatst op
  • Ter info: gebruikers kunnen Google ads inderdaad een +1 geven. Dit betreft zowel tekstadvertenties binnen Google.nl, Google.com als banner advertenties. De +1's op banner advertenties kunnen handmatig door adverteerders uitgezet worden, de +1's binnen Google.nl/.com niet.

    Partijen die betaalde +1's aanbieden om websites of advertenties te promoten binnen Google hebben naar mijn inzicht geen lange levensduur. Google kijkt kritisch naar identiteiten van de personen die +1's geven. Bedrijven die +1-paketten aanbieden zullen naar mijn idee snel ontmaskerd worden.

    Overigens is Google al een tijdje bezig met sociae elementen te verwerkenl in search resultaten, zie m'n meest recente Frankwatching artikel over social search.

    geplaatst op
  • Eigenlijk is het een vrij uitgekiende strategie van Google. Waar bedrijven Facebook gingen gebruiken omdat haar doelgroep daar te vinden was, werkt Google+ in omgekeerde richting.

    Door Google+ met de zoekmachine te combineren hebben bedrijven er baat bij om zoveel mogelijk mensen in haar cirkel te hebben. Bedrijven zullen klanten gaan stimuleren een account aan te maken in Google+, om haar vindbaarheid te verbeteren. Een grotere cirkel betekent betere vindbaarheid in de vernieuwde gepersonaliseerde zoekmachine.

    Of dit ten gunste is van de klant is dan nog maar de vraag...

    geplaatst op
  • Ik denk dat je wel overdrijft in je artikel:

    "De schijnvrijheid dat we zelf op ontdekkingstocht gingen in de zoekmachines is voorbij. Door te zoeken op Google kon je soms op verrassende, obscure of interessante plekjes komen op het web. Door Search plus Your world is dat over."

    Het is een functie die je kan gebruiken in de zoekmachine, zodoende dus ook niet gebruiken.
    Ik denk ook niet dat de meeste mensen hun keuze door hun eigen netwerk laten bepalen maar vooralsnog gaan oriënteren binnen de "gewone" resultaten, alvorens ze een aankoop zouden doen of fysiek een winkel opzoeken. Laat staan voor informatie over bijvoorbeeld alleen al landen, weetjes, feiten enz.

    geplaatst op
  • Alleen is google+ nog wat klein in nederland, ben bang dat ze de \"oorlog\" niet gaan winnen van facebook

    geplaatst op
  • Ben het eens met Tony. Bovendien is er ook de mogelijkheid tot "hide personal results". Dus als je het wilt kan je behoorlijk ongepersonaliseerd zoeken. Rest van het artikel is prima trouwens.

    geplaatst op
  • Tony en Age,

    Jullie hebben gelijk, je kunt het ook uitzetten. Het is echter wel de trend dat mensen zich meer en meer laten beïnvloeden door hun netwerk (peers).

    Bart Eichhorn,
    Ik denk dat er dit jaar een hoop gaat gebeuren met Google+

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.