Sociale extensies in Google AdWords
Sinds kort is het mogelijk om in AdWords advertenties gebruik te maken van sociale extensies. Een sociale extensie is een link naar het Google+ bedrijfsprofiel van het adverterende bedrijf gecombineerd met een overzicht van het aantal mensen dat dit profiel/bedrijf heeft ‘ge-+1-d’. Bovendien staan er, wanneer de zoeker is ingelogd met zijn Google account, ook foto’s en namen van mensen uit hun Google+ kringen die het een ‘+1’ hebben gegeven. Hoe stelt u deze sociale extensies in en is het eigenlijk wel de moeite waard?
Hoe stelt u sociale extensies in?
Sociale extensies instellen is eenvoudig en gaat op dezelfde manier in zijn werk als het instellen van andere advertentie extensies. Op het tabblad voor sociale extensies, dient u te kiezen voor een nieuwe extensie. Vervolgens hoeft u alleen nog de URL van uw Google+ bedrijfsprofiel op te geven. Let op, dit profiel moet wel geverifieerd zijn!
Wat zijn de voor- en nadelen?
De effecten van sociale extensies op de campagne kunnen tweeledig zijn. Enerzijds kan het een zeer positieve uitwerking hebben. Op websites is gebleken dat internetters gevoelig zijn voor het argument dat andere mensen een product hebben aangeschaft of leuk vinden. Een (groot) aantal +1’s kan daarom leiden tot hogere doorklik percentages. Dit kan vervolgens een positief effect hebben op de gemiddelde kosten per klik en op de kwaliteitsscores. Andere voordelen van de sociale extensies zijn dat de kliks hierop gratis zijn en dat het meer exposure genereert.
Natuurlijk kunnen er ook nadelen kleven aan het gebruik van de sociale extensies. Wanneer er wordt geklikt op een sociale extensie, wordt de bezoeker niet naar de website van de adverteerder geleid, maar naar het profiel op Google+. Hiermee maakt de potentiële klant dus een omweg. Hierbij is de natuurlijk de vraag of de klant uw website wel bereikt. De sociale extensie kan daarom gezien worden als een afleiding.
Wanneer de voor- en nadelen tegen elkaar worden afgewogen, lijkt het zeker de moeite waard om sociale extensies in te stellen. Voorwaarde hierbij is wel dat de achterliggende profielpagina up to date is en voldoende links naar de website bevatten. Op deze manier zorgt u voor extra branding voor uw bedrijf, maar biedt u de bezoekers van uw Google+ bedrijfsprofiel nog voldoende mogelijkheid om door te klikken naar de website en dus om te converteren.
Deze blogpost is geschreven door Lisette Huijzer van Expand Online.
Mooi artikel Lisette, zeker een kans voor veel adverteerders om te gaan inzetten!
Ik ben het hier niet met je eens. Als je geen sociale extensies instelt krijg je alsnog te zien welke mensen binnen (of buiten) jouw netwerk een +1 hebben gegeven. Door sociale extensies toe te voegen zorg je voor een exit link (zo zie ik het), terwijl je juist mensen naar jouw website wil verwijzen. Natuurlijk als je als doel hebt om traffic naar je Google+ Page te genereren dan kan dit mooi zijn, maar als je betaald voor een click laat die click het dan ook echt waard zijn.
Alleen jammer dat google + nog niet echt markt wint..
@StephenFarrelly @barteichhorn @Roy Smid Bedankt voor jullie comments!
@StephenFarrelly: Ik moet je gelijk geven over het stuk dat je kunt zien welke mensen binnen of buiten het netwerk een +1 hebben gegeven. Echter, je ziet alleen welke mensen uit je kringen dat hebben gedaan, wanneer je zelf bent ingelogd.
Wat betreft je tweede comment, ben ik het niet helemaal met je eens; de klik naar de Google + page is namelijk gratis. Wanneer je zorgt voor voldoende doorklik mogelijkheden naar je website, kan de toevoeging van de sociale extensie dus zorgen voor extra gratis bezoekers.
Wat ik nog wel zou willen meegeven is dat het met name geschikt is voor branding campagnes, waarbij niet alleen de extensie, mar ook de Google + pagina zorgen voor extra exposure.
Een ander nadeel is de toekenning van conversies / behaalde doelen aan het verkeerde medium. Wanneer een bezoeker je AdWords advertentie leest en deze relevant genoeg vindt om op te klikken, maar deze bezoeker klikt op de link naar de Google+ pagina zal deze daar landen. Vervolgens kan deze bezoeker alsnog naar je eigen website gaan en een conversie / doel behalen. Deze conversie / doel zal deze niet toegekend worden aan de AdWords advertentie terwijl dit wel zou moeten.
Om een of andere reden zie ik die sociale extensies nooit en te nimmer in Nederlandse zoekresultaten verschijnen. Is deze extensie wel actief in Nederland?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!