Rondleiding door het virtuele TVOH huis

Rondleiding door het virtuele TVOH huis

The Voice of Holland wil graag dat het gehele gezin in de huiskamer op vrijdagavond de TV uitzending kijkt. Als het ware hebben RTL Digital en Talpa Digital een virtueel TVOH huis ingericht: de TV in de woonkamer, de ThuisCoach App room, de Red Room, de Web room, de Twitter room en ga zo maar verder. Het huis is in Nederland gebouwd en wordt nu ook in grote getale in andere landen neergezet. Naar aanleiding van de blogs ‘social media marketing machine die TVOH heet’  en ‘social media impact TVOH verdrievoudigd’ is er een vervolg op deze blogserie. Op basis van een levendig gesprek met Arthur Clement, development manager RTL Digital en Sjoerd Demaret, manager Talpa Digital krijgen we een kijkje in het TVOH huis. De rondleiding door het TVOH huis heeft betrekking op alle online activiteiten, volgt u mij !

De RED room

Tijdens The voice of Holland Live is er de Red Room, een unieke insteek waar TVOH in het eerste seizoen de social dimensie aan het programma mee toevoegde. Er wordt direct naar resultaten gekeken die op Twitter, Facebook en Hyves worden gedeeld. In seizoen 1 gaf dit nog wel eens wat discussie en was het voor de talenten ook confronterend om te zien wat online Nederland ervan vond. In dit seizoen is er een andere insteek: grafisch aantal tweets en met een word cloud de resultaten laten zien. Het digital team geeft wel aan dat er kritisch gekeken wordt naar de word cloud. Als er beledigende of grove opmerkingen voorbij komen wordt daar wel rekening mee gehouden. Het streven is ook de Red Room echt de social media machine kamer van de uitzending te laten zijn. De samenwerking met Vodafone heeft een natuurlijke fit in de claim binnen de Red Room.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De TWITTER room

Het digital team heeft zich hard gemaakt om tweets in de uitzending terug te laten komen zoals dat bij The Blind Auditions & The Battle voor het eerst gebeurde in seizoen 2. Ook dit is uniek in Nederland, de interactie met de coaches wordt zo sterk gestimuleerd. De rol van de coaches is sowieso erg belangrijk en hun invloed online is groot. Intern heeft het digital team in seizoen 1 ook moeten strijden om de online discussies niet te gaan moderaten. Vanuit bedrijven is er vaak de neiging om er iets van te zeggen, maar uiteindelijk was het de community die elkaar ging aanspreken als het uit de hand liep. Rondom de uitzendingen zijn er gemiddeld 50.000 unieke twitteraars die actief berichten rondom de TVOH delen. Kijkend naar hun potentieel bereik hebben we het zeker nog niet over de TV aantallen. Uiteindelijk wordt de online community wel steeds zichtbaarder.

De FACEBOOK / HYVES room

Facebook (130K) en Hyves (127K) zijn de grootste online netwerken gekoppeld aan TVOH. Tot nu toe was Hyves steeds het grootst maar Facebook lijkt Hyves nu echt voorbij gestreefd. Binnen beide netwerken spelen The V Reporters een belangrijke rol. Zij vormen de schakel tussen de kijker en de talenten. Via twitter worden er vragen gesteld waar de reporters mee aan de slag kunnen. In de TV uitzending zijn The V Reporters ook meer zichtbaar. Hierdoor wordt de verbinding tussen uitzending en online ook intensiever. Interessant bij Facebook is ook om te zien dat nu tijdens de uitzending daar ook veel verkeer is. Na een optreden wordt er een post geplaatst waar direct veel reacties op komen. In het eerste seizoen werd Facebook echt minimaal gebruikt zoals in de eerdere blog al naar voren kwam, dat is nu wel anders.

 

 

De APP room

Bij de start van seizoen 2 was daar de ThuisCoach App, zelf de ervaring van een coach meekrijgen. De ThuisCoach App is inmiddels > 500K gedownload. Voor elke fase van de show zijn er weer verschillende updates. Het doel is de beleving thuis mee te geven en meer betrokkenheid met de show te creëren. Zelf stoelen omdraaien, meecoachen wie er wint en dit allemaal met een spelelement en social component erin. Nu al wordt er nagedacht hoe de app in seizoen 3 nog beter kan worden ingevuld. De sentimentmeter in de app is een nieuwe feature. In praktijk blijkt wel dat dit wat verwarrend werkt aangezien sommige gebruikers denken hiermee te stemmen op hun favorieten terwijl het een rapportcijfer is. De scores van de sentimentmeter worden ook in de TV uitzending gedeeld waardoor we het echt over interactieve TV hebben.

De WEB room

De RTL website van TVOH is in seizoen 2 grondig aangepakt. De insteek van de site is het gevoel van Flipboard mee te geven. Een visueel overzicht van alles wat er rondom The Voice of Holland speelt. Op PC/laptop en tablet lukt dat zeer goed, bij mobiel is het iets eenvoudiger ingericht. RTL en Talpa investeren natuurlijk enorm veel in content en willen dit interactief presenteren. De insteek om dit centraal aan te bieden via hun eigen site, en bijvoorbeeld niet op YouTube, is wel bewust gekozen. Aan de andere kant wordt er content van online geript en op YouTube gedeeld. RTL geeft aan dat dit wel oogluikend wordt toegestaan en er met YouTube afspraken zijn hoe er met deze content wordt omgegaan.

 

 

 

 

 

 

 

 


The MUSIC room

Door de week worden er van een 5-tal talenten een studio opname gemaakt. Direct na de uitzending is deze in iTunes terug te vinden. Uit de samenwerking met iTunes is duidelijk dat de optredende artiesten als Lenny Kravitz en Jesse J ook een flinke stijging in hun aankopen online zien. RTL en Talpa willen de muziek zo breed mogelijk delen. In andere landen wordt hiervoor bijvoorbeeld ook Spotify gebruikt. Het totale muziek concept is nu zo ingestoken dat het in allerlei landen worden kan worden uitgerold. Van het tweede seizoen is de CD in een week al 50.000 keer verkocht. TVOH en de gecoverde artiesten worden hier natuurlijk blij van. Ook rondom de muziek wil TVOH meer interactie met de fans. Mogelijk dat er in de toekomst de stem van de fans wordt meegenomen in welke nummers er door de talenten worden gezongen.

Continu zijn RTL Digital en Talpa Digital bezig om het huis verder in te richten en uit te bouwen. Aan de ene kant met Your Voice waarbij men berichten voor de talenten kan achterlaten in de vorm van een gesproken bericht, aan de andere kant via bijvoorbeeld Facebook stemmen op je favorieten. Nederland is voor TVOH echt het pilotland en er worden constant vernieuwingen doorgevoerd. Het ideaal scenario voor Arthur (RTL) en Sjoerd (Talpa) is uiteindelijk een zo breed mogelijk interactief huis. De ene wil juist veel Twitter, de ander bijvoorbeeld Hyves of Facebook. Met binnen dat profiel echt interactiviteit aanbieden en fans de mogelijkheid te bieden invloed te hebben wat er in de uitzending gebeurd. Nu al wordt er nagedacht om dat er in seizoen 3 in te krijgen. Op 13 januari sluit ik aan bij de liveshow en zal achter de schermen in de RED room meekijken, daar komt vast weer mooi blogvoer uit.

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.