Sinterklaas, fan engagement extraordinaire

7 december 2011, 08:29

10 miljoen Nederlanders hebben vooral maandag weer ultiem van zijn aanwezigheid genoten. Sinterklaas. Wie kent hem niet? En wie houdt niet van hem? Sinterklaas is misschien wel de meest bewonderde persoon in de Nederlandse cultuur. En met de grootste fanclub. Niet zo gek. Hij geeft kinderen cadeaus en snoepgoed, ontlast ouders tijdelijk van hun opvoedkundige taak, geeft een boost aan de economie en is een bindmiddel in de sociale structuur.

Profiel

Kindervriend, vriend van ouders en de middenstand.

Pedagogisch weldoener, geboren in Myra. Voormalig bisschop.

Viert zijn verjaardag op 5 december met al zijn vrienden.

Hoe doet hij dat precies en wat kunnen we leren van zijn fanaanpak?

1. Authentiek en warm

Sinterklaas is de vriendelijke autoriteit. Zijn constante warmte, stijl en authenticiteit hebben over de (honderden) jaren heen tot een unieke band en vriendschap geleid met zijn primaire doelgroep. Door te bouwen op traditie en met focus op het goede van je concept, versterk je de binding met je fans.

2. Verrassing!

Sinterklaas verrast. Wat zit er vandaag in mijn schoen? Van een leuke verrassing krijgt iedereen een glimlach op zijn gezicht. Verras ook je fans af en toe eens. Met iets kleins, een cadeautje of gewoon aandacht en erkenning.

3. Onconventioneel

Sinterklaas rijdt op een wit paard over de daken en weet van alle kinderen precies hoe lief of stout ze zijn geweest. Zijn helper Zwarte Piet klimt door schoorstenen om cadeautjes af te leveren. Totaal ongeloofwaardig en daardoor juist een prachtig verhaal! Maak gebruik van spraakmakende verhalen, onconventionele methodes en schuw vooral humor niet.

4. Activeer

Sinterklaas doet het niet alleen. Kinderen door het hele land knutselen hun eigen mijters, schminken zich zwart en hijsen zich in felgekleurde Pietenpakjes. Sinterklaas laat iedereen letterlijk deel worden van zijn ‘merk’ en zet zijn fans in als ambassadeurs.

5. Voor wat hoort wat

Brieven aan de Sint, uitgebreide verlanglijstjes, tekeningen en hooi in de schoen voor de haard. Sinterklaas neemt zijn fans serieus, luistert naar ze en onderneemt actie op vragen en verzoeken. Maar… voor wat hoort wat! Wederzijds.

6. Belonen… en straffen?

Sinterklaas bouwt de spanning langzaam op en stimuleert zijn fans regelmatig. Met een klein cadeautjes in je schoen omdat je aan een wortel voor het paard hebt gedacht. Of wat strooigoed als je een liedje zingt. Kleine beloningen zorgen voor positief gedrag. Maar Sinterklaas straft ook. Of niet echt? De roe en de zak staan symbool voor wat er gebeurt als je niet lief bent geweest. Maar er is nog geen kind mee teruggenomen naar Spanje. Een beetje dreiging mag, op symbolische wijze. Maar straf je fans niet.

7. Persoonlijk

Sinterklaas weet niet alleen hoe je heet, wat je bezighoudt en of je lief bent geweest. Hij doet er ook wat mee. Je krijgt niet zomaar een stuk chocola, maar de eerste letter van je eigen naam. En surprises en gedichten zijn volledig naar jouw leven gemaakt en geschreven. Benader je fans op persoonlijke en individuele wijze!

8. Gamification

Kinderen zijn de primaire doelgroep van Sinterklaas. Maar zijn het niet juist de volwassen die elk jaar dagenlang druk bezig om de mooiste surprises en beste gedichten te maken? Het jaarlijkse moment om de strijd van het leukste gedicht en de mooiste surprise aan te gaan en iemand (met een knipoog) flink te pakken te nemen. Gamification (het toepassen van spelelementen) maakt het concept zo voor een grotere doelgroep waardevol en leuk.

9. Fans leveren meer op

Met al deze elementen en een prachtig verhaal heeft Sinterklaas alleen al in Nederland tien miljoen actieve fans aan zich weten te binden, waarvan ruim een miljoen harde kern. En dat merk je. Het Sinterklaas journaal, boekjes, films, optredens in televisieprogramma’s, stadscentra, winkels en bedrijven. Sinterklaas is gewild, in elke mogelijke (commerciële) vorm. Fans leveren dus ook nog eens meer op…

Met dank aan mijn collega Guido Cramer en natuurlijk Sinterklaas!

Rutger is de bedenker en oprichter van 24sessions.com, de SAAS oplossing voor online advies.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Dirk

    Leuk stuk, we kunnen altijd veel leren van Sinterklaas en daarbij is de herhaling/traditie alleen maar goed!


    7 december 2011 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!