De trends voor de online kerstaankopen

De trends voor de online kerstaankopen
, Blokker
@elskamp

Deze feestdagen zullen Europese consumenten meer geïnformeerd, connected en ‘web-savvy’ zijn dan ooit. Het internet afstruinend voor precies dát koopje van het product dat ze zoeken. De offline verkoop in Europa groeit niet, online daarentegen groeit in de meeste markten met dubbele cijfers. Ook in deze tijden van economische malaise en onzekerheid blijven mensen voor de feestdagen shoppen, maar wel prijsbewuster dan voorgaande jaren. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester onder 13.000 Europeanen.

Shoppen met een doel

73% van de consumenten weet precies wat ze online zoeken

Web om de beste deal te vinden

64% van de consumenten gelooft dat ze de beste deal online kunnen vinden. Dus voor dat specifieke product gebruikt men online om de beste deal te krijgen, bijvoorbeeld door gebruik van coupons/kortingscodes.

Steeds meer en beter informeren voor het shoppen

43% van de consumenten zoekt online informatie op voordat ze gaan shoppen, zoals bijvoorbeeld met ratings en reviews.

De uitverkoop afwachten

Door kennis van uitverkoop vorige jaren en prijsbewustheid is wachten consumenten meer en meer op de uitverkoop van retailers.

Bovenstaand schema maakt duidelijke dat prijs een belangrijke factor is voor consumenten, samen met productinformatie en verzending.

Internet speelt een belangrijke rol bij het shoppen rond de feestdagen, maar ook de koppeling naar andere contactmomenten en kanalen levert kansen op voor de retailers.

Consistentie over alle kanalen en contactmomenten

Dus bij het assortiment voor Sint of kerst zorgen dat de TV-reclame, website, Facebook-pagina en winkels in dezelfde lijn ingericht zijn, zodat het herkenbaar is voor de klant.

Combinatie van kanalen inzetten

Verkoop rond feestdagen aanjagen door promotie over de kanalen heen, dus een coupon bij een online aankoop speciaal voor het kerstassortiment in de winkel (of natuurlijk andersom)

Mobiel, mobiel, mobiel

Vestigingslocaties, openingstijden, extra product- en prijsinformatie… allemaal zaken die de winkelervaring van klanten en dus verkoop kunnen stimuleren.

Al met al zijn het een aantal redelijk open deuren die Forrester hier intrapt met hun (overwegend op de UK georiënteerde) onderzoek, maar het bevestigt wel nog eens extra hoe consumenten enerzijds online ‘jagen’ en je dit anderzijds over meerdere kanalen te benutten is voor de offline winkels.

Foto Thumb: John Keogh cc


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.