De trends voor de online kerstaankopen

21 november 2011, 05:13

Deze feestdagen zullen Europese consumenten meer geïnformeerd, connected en ‘web-savvy’ zijn dan ooit. Het internet afstruinend voor precies dát koopje van het product dat ze zoeken. De offline verkoop in Europa groeit niet, online daarentegen groeit in de meeste markten met dubbele cijfers. Ook in deze tijden van economische malaise en onzekerheid blijven mensen voor de feestdagen shoppen, maar wel prijsbewuster dan voorgaande jaren. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester onder 13.000 Europeanen.

Shoppen met een doel

73% van de consumenten weet precies wat ze online zoeken

Web om de beste deal te vinden

64% van de consumenten gelooft dat ze de beste deal online kunnen vinden. Dus voor dat specifieke product gebruikt men online om de beste deal te krijgen, bijvoorbeeld door gebruik van coupons/kortingscodes.

Steeds meer en beter informeren voor het shoppen

43% van de consumenten zoekt online informatie op voordat ze gaan shoppen, zoals bijvoorbeeld met ratings en reviews.

De uitverkoop afwachten

Door kennis van uitverkoop vorige jaren en prijsbewustheid is wachten consumenten meer en meer op de uitverkoop van retailers.

Bovenstaand schema maakt duidelijke dat prijs een belangrijke factor is voor consumenten, samen met productinformatie en verzending.

Internet speelt een belangrijke rol bij het shoppen rond de feestdagen, maar ook de koppeling naar andere contactmomenten en kanalen levert kansen op voor de retailers.

Consistentie over alle kanalen en contactmomenten

Dus bij het assortiment voor Sint of kerst zorgen dat de TV-reclame, website, Facebook-pagina en winkels in dezelfde lijn ingericht zijn, zodat het herkenbaar is voor de klant.

Combinatie van kanalen inzetten

Verkoop rond feestdagen aanjagen door promotie over de kanalen heen, dus een coupon bij een online aankoop speciaal voor het kerstassortiment in de winkel (of natuurlijk andersom)

Mobiel, mobiel, mobiel

Vestigingslocaties, openingstijden, extra product- en prijsinformatie… allemaal zaken die de winkelervaring van klanten en dus verkoop kunnen stimuleren.

Al met al zijn het een aantal redelijk open deuren die Forrester hier intrapt met hun (overwegend op de UK georiënteerde) onderzoek, maar het bevestigt wel nog eens extra hoe consumenten enerzijds online ‘jagen’ en je dit anderzijds over meerdere kanalen te benutten is voor de offline winkels.

Foto Thumb: John Keogh cc

Pieter Bas Elskamp
Online Marketeer bij Blokker

Pieter Bas Elskamp (1981) heeft Bedrijfskunde gestudeerd in Groningen, in 2007 als Campagne Manager begonnen bij Leadfrog, een online marketing bureau gespecialiseerd in online leadgeneratie met kennisdocumenten. Vervolgens de stap gemaakt naar de e-commerce en als online marketeer gewerkt bij selexyz en nu werkzaam bij Blokker. Hij heeft een brede persoonlijke interesse in online marketing ontwikkelingen en een social addict.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!