ad:tech New York Dag 2: David Fischer over waarom je moet adverteren op Facebook

10 november 2011, 09:30

Namens The Young Generation ben ik in New York voor het bijwonen van de ad:tech, het grootste digital marketing event ter wereld. Gedurende drie dagen plaats ik elke dag een artikel met de meest interessante bevindingen van die dag. Gisteren is het event begonnen en het artikel kan je hier terug lezen. Vandaag een zeer volle dag die begint met een keynote van David Fischer, VP of Advertising and Global Operations bij Facebook. Meteen ook de meest interessante presentatie van deze dag.

U Are A Dog

David Fischer opent met het terug gaan naar de roots van het internet. In het prille begin was alles op internet anoniem “on the internet, no one knows u are a dog”. Hiermee wordt bedoelt dat iedereen dezelfde online ervaring had of je nou een mens of een hond was, geen verschil. Het internet was erg gesloten en er was vrijwel geen persoonlijk contact tussen gebruikers behalve chatrooms waar iedereen zich toch als iemand anders voordoet. Deze hele ervaring onderging een enorme verandering bij een internet dat steeds meer om mensen heen gebouwd wordt. Zo ook Facebook dat ontwikkeld is met de gedachte iets op te zetten vanuit de behoeftes van de gebruiker.

Facebook facts

Vervolgens wordt er ingegaan op het nieuwe timeline binnen Facebook. Het uitgangspunt hiervan is je hele leven op Facebook van generatie op generatie. Met andere woorden, je groeit op Facebook op en kan, als je dat wilt, je hele leven daar vastleggen en uiteraard delen met je vrienden. Facebook zelf gelooft dat ze het succes te danken hebben aan deze diepgaande vorm van personalisatie. Om dit succes te laten zien komt David met een aantal cijfers. Onlangs is er een record bereikt van 500 miljoen actieve Facebookers op één dag. Facebook gebruikers zijn gemiddeld per maand 7,24 uur ingelogd wat erg hoog is ten opzichte van andere social networks en websites. Hier een kleine opsomming AOL 2.43 uur, Yahoo 2.06 uur, Google 1.43 uur, MSN 1.33 en Youtube 1.30. Facebook steekt hier dus behoorlijk boven uit.

Do you like Orangina?

David Fischer vervolgt met Business are better in a Connected World en hoe merken, producten en adverteerders profijt hebben bij hun aanwezigheid op Facebook en hiermee de interactie met hun fans. Er wordt per dag 100 miljoen keer iets geliked op Facebook en een groot deel (hij gaat hier niet specifiek in op percentages) van deze likes gaan naar brands en producten. Je wordt beïnvloed door de keuzes van andere. Hij sluit af met een voorbeeld waarbij wanneer hij een afspraak op kantoor heeft, zelf een Orangina neemt. Wanneer hij zijn bezoek vraagt “what would you like” antwoord deze in 50% van de gevallen met “Orangina”. Een goed voorbeeld van hoe het hele like systeem op Facebook zich ontwikkeld en hoe dit uiteindelijk gebruikers beïnvloed.

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!